بامکوک مگ
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
دفترکار در ملک اداری یا موقعیت اداری؟ کدام بهتر است؟

دفتر کار در ملک اداری یا موقعیت اداری ؟ کدام بهتر است ؟

اگر خواننده این مطلب هستید احتمالاً به دنبال خرید یا اجاره ملکی برای راه اندازی دفتر خود در یک جای مناسب می گردید. حتما در

محتوای جدول

اگر خواننده این مطلب هستید احتمالاً به دنبال خرید یا اجاره ملکی برای راه اندازی دفتر خود در یک جای مناسب می گردید. حتما در پرس و جو و تحقیقاتی که داشته اید این سوال برایتان پیش آمده که تفاوت ملک اداری و موقعیت اداری چیست؟ و اجاره یا خرید دفتر کار در کدام حالت برای شما بهتر است؟!

دفترکار در ملک اداری یا موقعیت اداری؟ کدام بهتر است؟

با ما در این مطلب از مجله اینترنتی بامکوک «بانک اطلاعات محل کسب و کار» همراه شوید تا علاوه بر پاسخ به پرسش های شما، اطلاعات دقیقی درباره تفاوت ملک اداری با موقعیت اداری در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم بتوانید تصمیم درستی اتخاذ کنید و مطالبی که در ادامه عنوان می شود راهنمای خوبی برای شما در خرید یا اجاره ملک اداری یا موقعیت اداری باشد.

 در ابتدای مطلب قبل از آن که تفاوت ملک اداری با موقعیت اداری را بررسی کنیم به هر کدام از این دو عنوان به صورت جدا اشاره‌ای خواهیم کرد.

 ملک اداری چیست؟

به املاکی که دارای سند اداری هستند و شهرداری به آن ها مجوز فعالیت اداری می دهد املاک اداری گفته می شود. املاک اداری معمولاً به صورت آپارتمان هستند و افراد حقیق و حقوقی به صورت قانونی می توانند از آن برای فعالیت های مختلف اداری شخصی یا دولتی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید : نکات مهمی که هنگام اجاره مغازه باید بدانیم

 موقعیت اداری چیست؟

 برخی از ساختمان ها مسکونی هستند و کاربری اداری ندارند. اما از موقعیت مناسبی به لحاظ تردد یا دسترسی به خیابان‌های اصلی برخوردار هستند. به همین دلیل محل مناسبی برای انجام امور اداری محسوب می شوند. قانون هم شرایطی را در نظر گرفته است تا افراد بتوانند از این ساختمان ها برای انجام امور اداری استفاده کنند. به همین دلیل به این نوع ساختمان ها، املاک با موقعیت اداری اطلاق می شود.

در واقع سند ملک موقعیت اداری، مسکونی می باشد. اما در سند ملک اداری، کاربری اداری درج شده است و شما می توانید هر نوع فعالیت اداری در آن داشته باشید.

آیا می توان در ملک مسکونی فعالیت اداری داشت؟

شهرداری ها با توجه به مقررات و قوانینی که تابع طرح های توسعه شهری است به ساختمان های مختلف مجوز تجاری، اداری یا مسکونی می دهند. به نحوی که نمی توان مثلاً از ملک مسکونی استفاده اداری شود. بنابراین حتی اگر یک ملک در موقعیت اداری قرار داشته باشد فعالیت اداری در آن ممنوع است و شهرداری به صورت قانونی با آن برخورد می کند. حتی اگر فعالیت اداری در ساختمان های دارای موقعیت اداری راه اندازی شده باشد شهرداری آن را طبق اختیاراتی که دارد پلمپ می کند.

 با این حال قانونی وجود دارد که طبق آن افراد می توانند از آپارتمان مسکونی برای انجام فعالیت های اداری استفاده کنند. طبق این قانون اگر افراد مالک یک آپارتمان مسکونی با موقعیت اداری باشند می توانند دفاتر زیر را در ملک خود راه اندازی کنند. از جمله؛

  •  مطب
  • دفتر وکالت
  •  دفتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق
  • دفتر مهندسی
  •  دفتر روزنامه و مجله
بیشتر بخوانید : آشنایی با شرکت های دانش بنیان

شرکتهای دانش بنیان (پیرو بند الف ماده شش قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» مصوب 11/02/1401، «دفتر شرکت‌های دانش‌بنیان» به فهرست مصادیق فعالیتهای مجاز در اماکن مسکونی (مشابه دفتر وکالت، مطب پزشکان و دفتر اسناد رسمی و …) اضافه شده است. لذا فعالیت آن دسته از شرکتهای دانش بنیان که به صورت رسمی از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی شوند، در اماکن مسکونی بلامانع است.

شرکت‌های دانش‌بنیانی که متقاضی دریافت نامه معرفی به شهرداری محل فعالیت خود می باشند، باید درخواست خود را در سامانهreg.daneshbonyan.ir، در قسمت حمایت‌ها، بخش استقرار در اماکن مسکونی ثبت نمایند.)

بنابراین اگر شما مستاجر ساختمان مسکونی با موقعیت اداری باشید حتی اگر مجوز یکی از دفاتر فوق را نیز داشته باشید باز هم نمی توانید در ملک تحت اجاره خود کار یا فعالیت اداری راه اندازی کنید.

اما اگر مالک باشید به راحتی می توانید از ملک موقعیت اداری برای انجام امور اداری فوق بهره مند شوید. البته برای راه اندازی دفاتر وکالت مطب و غیره در ملک های موقعیت اداری، لازم است که از صنف مربوطه مجوز های لازم را اخذ کنید. در حالی که نیاز به اجازه از شهرداری ندارید.

برای فعالیت در املاک اداری، دست شما باز است!

اگر شما دارای املاک اداری باشید دستان باز است تا بتوانید بدون هیچ گونه مشکل یا مزاحمتی هر نوع دفتری را راه اندازی کنید. حتی اگر مستاجر باشید باز هم اجازه هر فعالیت اداری در املاک اداری به شما داده می شود و به راحتی می توانید تابلوی خود را بر سردر املاک اداری نصب کنید.

ملک با موقعیت اداری ارزان تر است!

موضوع مهم در رابطه با خرید و اجاره املاک اداری، قیمت بالای آن نسبت به املاک دارای موقعیت اداری می باشد. شهرداری برای دادن مجوز اداری تعرفه های نسبتاً زیادی دریافت می کند. بنابراین یکی از مهمترین مزیت های املاک موقعیت اداری نسبت به املاک اداری بحث هزینه ها می باشد.

به هر حال هدف از ساخت املاک با موقعیت اداری، کاربری مسکونی بوده است به همین دلیل ارزش این نوع ملک نسبت به املاکی که از همان ابتدا با هدف کاربری اداری طراحی و ساخته شده است متفاوت می باشد.

بیشتر بخوانید : سرقفلی مغازه جیست ؟

ملک اداری یا موقعیت اداری؟ کدام یک برای شما بهتر است؟

 اگر در یکی از دفاتر پنجگانه که عنوان شد دارای مجوز باشید بهتر است ملک با موقعیت اداری خریداری کنید. همان طور که عنوان شد ملک با موقعیت اداری، هزینه بسیار کمتری از املاک اداری دارد. در نتیجه خرید آن برای شما به صرفه تر است.

 اما اگر زمینه فعالیت شما جزو موارد پنجگانه لیست بالا نمی باشد باید به دنبال خرید یا اجاره ملک با کاربری اداری بروید. مزیت ملک اداری نسبت به موقعیت اداری، این است که مجوز انجام هر نوع فعالیتی به شما داده می شود و از این لحاظ محدودیتی ندارید. تنها موضوع تأمین هزینه و بودجه لازم برای خرید یا اجاره آن می باشد.

خطر پلمپ برخی دفاتر در املاک موقعیت اداری!

خطر پلمپ برخی دفاتر در املاک موقعیت اداری!

ممکن است در برخی افراد شما را وسوسه کنند که برای صرفه جویی در هزینه ها، ملک با موقعیت اداری بخرید یا اجاره کنید و در آن فعالیت اداری خود را راه بیندازید. دلیل این افراد برای ارائه چنین پیشنهادهایی این است که می گویند «مشکلی به وجود نمی آید!» یا «کسی متوجه نمی شود!» یا «جریمه اش را می دهید» و از این دست حرف های وسوسه انگیز!

اما شما فریب این حرف‌ها را نخورید و بهترین و منطقی ترین تصمیم را برای راه اندازی کسب و کارتان بگیرید. چون شهرداری در این زمینه بسیار سخت گیر است. اگر نمی خواهید دفترتان پلمپ شود و سرو کارتان به شهرداری بیفتد طبق قانون و مقررات پیش بروید. حتی اگر چشم شهرداری هم از شما دور بماند همیشه این استرس همراه شماست که نکند شهرداری متوجه شود، یا بالاخره یک روز لو بروید و یا رقیب تان تخلف شما را به شهرداری گزارش دهد. بنابراین نمی توانید بر کار خود تمرکز کنید و فعالیت راحت و بی دردسری داشته باشید.

نکات لازم برای فعالیت اداری در مکان مناسب

نکات لازم برای فعالیت اداری در مکان مناسب

هنگام خرید یا اجاره ملک اداری دقت کنید که موقعیت مکانی مناسبی داشته باشد و دسترسی به آن راحت باشد. به عنوان مثال املاک اداری در مرکز شهر و خیابان های پر رفت و آمد بهترین گزینه برای راه اندازی کسب و کار شما می باشد. همچنین بهتر است دفتر کار اداری شما به سایر همکاران تان نزدیک باشد. مثلا اگر یک مطب پزشکی دارید بهتر است در یک ساختمانی که همکاران شما نیز در آن فعالیت دارند اقدام به خرید و اجاره مطب کنید.

همچنین برای دفتر وکالت نیز مجتمع هایی که همکاران شما در آن مشغولند گزینه بهتری برای شما می باشد.

از عوامل مهم دیگر هنگام خرید یا اجاره ملک اداری توجه به متراژ مناسب آن می باشد. اگر کسب و کار بزرگی دارید سراغ دفتر های کوچک نروید و به وسعت کسب و کارتان و تعداد پرسنل خود دقت کنید.

 قیمت املاک اداری با توجه به متراژ و مکان آن ها متفاوت است. بهتر است ملک اداری شما در مکانی باشد که سایر واحدها نیز دارای کاربری اداری باشند تا مزاحمتی برای همسایه ها ایجاد نکنید و بتوانید به راحتی به فعالیت خود ادامه دهید. وجود پارکینگ، انباری و آسانسور، سیستم سرمایشی و گرمایشی، نور طبیعی، میزان پایداری و مقاومت ساختمان و ظاهر مناسب از دیگر شرایطی است که هنگام خرید یا اجاره ملک اداری باید به آن توجه داشته باشید.

جمع بندی؛

شما در این مطلب با موضوع «دفترکار در ملک اداری یا موقعیت اداری؟ کدام بهتر است؟»

 از مجله اینترنتی بامکوک «بانک اطلاعات محل کسب و کار» همراه ما بودید. همان طور که عنوان شد ملک اداری و موقعیت اداری هر کدام مزایا و معایبی دارند. شما می بایست با توجه به حرفه خود و همچنین میزان سرمایه یا بودجه ای که در دست دارید برای خرید یا اجاره دفترکار در ملک اداری یا موقعیت اداری اقدام کنید. در پایان امیدواریم این مطلب مورد پسند شما واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *

مطالب مرتبط

اشتراک‌گذاری