راه اندازی کارواش، با وجود صدها کارواش معتبر در تهران، هنوز هم یک ایده اقتصادی خوب به حساب می آید. می توانید با راه اندازی یک کارواش صنعتی، سنتی یا اتوماتیک، شانس خود را برای ورود به یک صنف پرسود، امتحان کنید. اگر حرفه ای و هوشمندانه عمل کنید، خیلی سریع سهم زیادی از مشتریان بازار را به دست می آورید. در این مطلب از بامکوک (بانک اطلاعات محل کسب و کار)، تلاش داریم تا شما را با صفر تا صد راه اندازی یک کارواش محبوب و پرطرفدار، آشنا کنیم. پس ادامه این مطلب را از دست ندهید.


راه اندازی کارواش؛ اصولی و حرفه ای
شرط موفقیت در هر کسب و کاری، استارت قوی و حرفه ای است. اگر قدم های اولیه را با ثبات و تحکم کافی بردارید، در ادامه نیز موفق عمل می کند. اما اگر در اولین مراحل راه اندازی کارواش ضعیف عمل کنید، به سختی می توانید طعم موفقیت را بچشید. پس تلاش کنید تا پیش از هر چیز با اصول تأسیس کارواش آشنا شده و ریسک شروع یک کسب و کار جدید را به مراتب کاهش دهید.
هم اکنون در کشور ایران سه سطح از خدمات کارواش ارائه می شود. کارواش های اتوماتیک، صنعتی و سنتی از جمله کارواش های فعال در کشور ایران هستند. پیش از شروع کار باید تعیین کنید که کدام یک از خدمات شستشوی ماشین را ارائه می دهید. هر یک از این کارواش ها مشخصات مربوط به خود را داشته و خدمات متفاوتی ارائه می دهند. در یک نگاه کلی می توان این نوع کارواش ها را بدین شکل معرفی نمود.
کارواش اتوماتیک
همانطور که از نامش پیداست، کارواش های اتوماتیک بدون دخالت نیروی انسانی و با تکیه بر تکنولوژی های به کار رفته در دستگاه های صنعتی، اقدام به شستشوی ماشین می کنند. برای راه اندازی کارواش اتوماتیک، چند گزینه مختلف پیش رو دارید.
1. راه اندازی کارواش دروازه ای
پیشرفته ترین نوع کارواش است که در آن ماشین بر روی یک ریل ثابت قرار گرفته و دستگاه های پیشرفته عملیات شستشو با مواد شوینده و واکس مخصوص را انجام می دهند. حرکت ریل باعث حرکت ماشین و انجام عملیات های مخصوص می شود.
2. احداث کارواش تونلی
در این شکل از کارواش علاوه بر ماشین، ریل ها نیز ثابت هستند. این رولر کانوایر است که ماشین را به قسمت انتهایی تونل می کشاند. مکانیزم شستشو در این نوع کارواش نیز بدون دخالت نیروی انسانی صورت می گیرد.
3. راه اندازی کارواش لیزری
همانطور که از نامش پیداست، در کارواش های لیزری نیز از فناوری لیزر برای پاکسازی ماشین استفاده می شود. جالب است بدانید که در کارواش های لیرزی از دستمال یا برس برای شستشوی ماشین استفاده نمی شود. تعداد کارواش های لیزری در سطح تهران کم است. اما شما می توانید به عنوان یک کارآفرین، این ایده را محقق کنید.
4. کارواش اتوبوسی
نمونه اتوبوسی کارواش ها برای شستشوی اتوبوس های درون شهری و برون شهری ساخته شده و مورد بهره بردای قرار می گیرند.
بیشتر بخوانید : 6 نکته برای راه اندازی فروشگاه لوازم موسیقی5. تراک واش
در این کارواش نیز انواع ماشین سنگین شستشو داده می شود.
6. مترو واش
مشخصاً این نوع کارواش نیز برای شستشو مترو، قطار و واگن ها به کار می رود. این کارواش مجهز به دستگاه نظافت ماشین های صنعتی همچون قطار شور، واگن شور و … است.
کارواش صنعتی
کارواش های صنعتی نمونه دیگری از کارواش های محبوب در سطح شهر تهران هستند که به خودیه خود به دو گروه تقسیم می شوند. نوع اول آن ها کارواش سیار است. با راه اندازی کارواش سیار، دیگر نیازی به اجاره کارواش ندارید. شما با تدارک تجهیزات مورد نیاز برای شستشوی ماشین، به لوکیشن قرارگیری خودرو می روید.
در میان کارواش های سیار، کارواش بخار سیار محبوب تر است. به کمک این سیستم شما می توانید آلودگی سطوح ماشین را تنها با بخار برطرف کنید. نمونه دیگری از آن نیز کارواش نانو بخار سیار نام دارد. در این سیستم نیز ماشین توسط تکنولوژی پیشرفته نانو پاکسازی می شود.
مورد دوم، کارواش واترجت است. واتر جت همانطور که از نامش پیداست، یک شوینده قوی است که با آب پرفشار ماشین ها را شستشو می دهد. در این روش آب از یک منبع بیرونی دریافت شده و با تکنولوژی های پیشرفته، به شوینده فشار قوی تبدیل می شود. این نوع دستگاه نیز در زیر گروه خود دارای دو نوع واترجت آب گرم و واترجت آب سرد است.
راه اندازی کارواش سنتی
ساده ترین و پیش پا افتاده ترین روش برای شستشوی ماشین، شستشوی سنتی است که یک نیروی کار ماهر، کلیه عملیات شستشوی ماشین را انجام می دهد.

طراحی بیزینس پلان تجاری برای راه اندازی کارواش
اولین گام از شروع هر کسب و کاری به برنامه ریزی اختصاص می یابد. اما در خصوص راه اندازی کارواش، برنامه ریزی شما می بایست جامع تر باشد. طوری که تمام جوانب کار را پوشش دهد. در این دفتر باید تمام سرمایه ای که برای راه اندازی و خرید تجهیزات نیاز دارید، یادداشت کنید. بخشی از سرمایه را به تبلیغات و بازاریابی اختصاص داده و ابزارهای تبلیغاتی را نیز تعیین کنید. باید بدانید برای شروع به چند نیروی کار نیاز دارید.
به خاطر داشته باشید کلیه این برنامه ریزی ها را بر اساس نوع کارواشی که تصمیم به راه اندازی آن دارید، انجام دهید. یک برنامه ریزی جامع و مدون می تواند مانند یک پیر خردمند، در طول راه اندازی و توسعه کارواش، شما را راهنمایی کند. پس برنامه ریزی را با وجود سخت بودن و زمان بر بودن آن، در اولویت قرار دهید.

اجاره کارواش
در قدم بعد باید سراغ اجاره محل کارواش بروید. بهترین و هوشمندانه ترین ایده اجاره کارواش های از کار افتاده است. بگردید تا کارواش هایی که فعالیت خود را به هر دلیلی متوقف کرده اند پیدا کنید و آن ها را برای اجاره کارواش انتخاب کنید. در کنار این می توانید از مغازه ها و گاراژ های بزرگ که امکان انتقال دستگاه های شستشو دارند، استفاده کنید. در صورتی که کارواش سیار را برای راه اندازی کسب و کار جدید خود انتخاب کنید، دیگر دغدغه ای از بابت اجاره محل کارواش نخواهید داشت.

تجزیه و تحلیل عملکرد رقبا
بسیار حائز اهمیت است که عملکرد رقبا و برندهای نامی را در خصوص نحوه ارائه خدمات به مشتری، ارزیابی کنید. چرا که با اینکار می توانید از یک منبع موفق و معتبر الهام بگیرید. دیگر نیازی نیست تا تمام سنگ ها را خودتان از جلو پایتان بردارید. می توانید با کشف رمز موفقیت رقبای خود، خیلی سریع از موانع عبور کنید.
در تجزیه و تحلیل عملکرد رقبا تمام جوانب را در نظر بگیرید. برای مثال اگر رقبای شما حضور چشمگیری در فضای مجازی دارند، آن ها را دنبال کنید و از ایده های جذاب آنان برای جذب مشتری، استفاده کنید. همچنین از آپشن های اضافه و آنچه که موجب افزایش کیفیت خدمات آن ها و رضایت مشتریانشان شده، مطلع شوید. این مهم ترین اقدامی ست که باید در طول مراحل راه اندازی کارواش و بعد از آن، انجام دهید.
بیشتر بخوانید : کامل ترین راهنمای راه اندازی فروشگاه لوازم ورزشیتهیه تجهیزات مورد نیاز
خرید تجهیزات مورد نیاز کارواش، مهم ترین فعالیت شما در تمام مراحل راه اندازی کارواش خواهد بود. همانطور که پیش از این نیز گفته شد، باید در مرحله اول مشخص کنید کارواش مورد نظر شما اتوماتیک است یا سنتی و صنعتی. در تناسب با نوع کارواش اقدام به خرید تجهیزات کنید.
اگر بتوانید سراغ کارواش هایی که فعالیت خود را متوقف کرده اند بروید، می توانید از تجهیزات آن ها برای شروع کار استفاده کنید. خرید تجهیزات دست دوم اگرچه کمی ریسک آمیز است، اما سرمایه کمتری می طلبد. اگر از اهالی فن باشید، به راحتی از پس برخی عیب ها و نقص های ایجاد شده در دستگاه های کارواش، بر می آیید. پس اجاره این دسته از کارواش ها را در اولویت قرار دهید.

تبلیغات موثر و گسترده
بدون تبلیغات و بازاریابی، رشد و توسعه کارواش بسیار زمانبر خواهد شد. پس تلاش کنید تا برای تبلیغات خود سرمایه کافی در نظر بگیرید. شما می توانید کار خود را با نصب بنر در شهر آغاز کنید. تبلیغات حقیقی یکی از موثرترین انواع تبلیغات ها به حساب می آید که از قضا در خصوص معرفی کارواش، موثرتر نیز عمل می کند.
با یک گرافیک جذاب و خلاقانه، کارواش خود را معرفی کرده و از طریق نصب بنر در مراکز پر تردد شهر، در معرض دید هزاران عابر و سواره قرار دهید. در کنار این از یک تابلو بزرگ و خوانا برای معرفی کارواش کمک بگیرید. تابلو مغازه شما می بایست به خوبی از ماهیت کسب و کارتان، پرده بردارد. همچنین گرافیکی زیبا و جذاب داشته باشد.
در کنار این می توانید از تبلیغات فضای مجازی نیز بهترین استفاده را ببرید. در این فضا رقبای زیادی وجود دارند که هر یک با تولید محتوایی متفاوت، برای جذب مشتری تلاش می کنند. از ورود به تبلیغات مجازی نترسید. شما نیز این امکان را دارید که با ساخت اکانت تجاری و تولید محتوای ارزشمند، نگاه مشتری را به سمت خود بکشانید. بهتر است از مراحل انجام شستشو در کارواش و همچنین رضایت مشتریان خود ویدئو ضبط کنید تا خیال بازدیدکنندگان را از بابت بالا بودن کیفیت کار، راحت کنید.
سخن پایانی
راه اندازی کارواش یک ایده کاملاً عملی برای دستیابی به سودآوری کلان است. اگر بتوانید خود را با تکنولوژی های نوین وفق داده و از آن جهت توسعه کارواش خود کمک بگیرید، خیلی سریع به یک برند نامی تبدیل می شوید. در این مطلب از بامکوک (بانک اطلاعات محل کسب و کار)، تلاش کردیم تا شما را با مهم ترین مراحل راه اندازی یک کارواش معتبر و حرفه ای آشنا کنیم.