
مراکز تجاری و تفریحی، بهترین مراکز برای راه اندازی یک کسب و کار جدید به شمار می آیند. اجاره مغازه در یک پاساژ می تواند احتمال دیده شدن آن را به مراتب بالا ببرد. اما معمولاً مغازه هایی که در طبقات فوقانی پاساژ قرار دارند، شانس کمتری برای جذب مشتری دارند. چرا که در اغلب مواقع، مشتری ها پس از طی کردن دو یا سه طبقه خسته می شوند و از بازدید از طبقات بالاتر منصرف می شوند. یا اینکه محصول مورد نیاز خود را در طبقات پایین خریداری می کنند. در این مطلب از بامکوک (بانک اطلاعات محل کسب و کار) تصمیم داریم تا راهکارهایی را برای جذب مشتری در طبقات بالای پاساژ ذکر کنیم. پس با ما همراه باشید.

حل مشکل دیده شدن در طبقات فوقانی پاساژ
اگر بخت با شما یار باشد، می توانید از طبقات پایین پاساژ، یک مغازه دو نبش و بزرگ خریداری کنید. اما اغلب فروشندگان یا شانس خرید مغازه های بزرگ در طبقه اول را پیدا نمی کنند و یا اینکه سرمایه لازم برای خرید مغازه در نقاط طلایی پاساژ را ندارند. در این صورت چاره ای ندارید جز اینکه طبقات فوقانی پاساژ را برای خرید یا اجاره مغازه انتخاب کنید.
احتمالاً زمانی که میزان رفت و آمد را در طبقات اول کنترل می کنید، دلواپس می شوید. چرا که مغازه های مستقر در طبقات پایین، پذیرای مشتریان زیادی هستند. مغازه های آن ها دائماً پر و خالی می شوند. در حالیکه در طبقات بالا، پرنده پر نمی زند! قرارگیری در این وضعیت می توند بسیار عذاب آور باشد. اما جای نگرانی نیست. با چند راهکار ساده، می توان سرنوشت کسب و کارهای طبقات بالا را نیز تغییر داد. به گونه ای که پاخور مغازه افزایش یافته و میزان فروش تا حد قابل توجهی بهبود یابد.
بخشی از راهکارها معطوف به خود شما می شود. شما و فروشگاه تان باید برای افزایش میزان فروش، وارد عرضه رقابت با طبقات پایینی شود. اما بخش دیگری از استراتژی های حل مسئله، مربوط به کلیه فروشگاه های مستقر در طبقه بالا می شود. در این خصوص کافیست شما و سایر مغازه های طبقه بالا، دست در دست هم دهید تا طبقات بالایی را نیز به یک محیط مناسب برای خرید تبدیل کنید.

1. جذب مشتری در طبقات بالای پاساژ با دعوت از مشتری
در اغلب مواقع مشتریان پاساژ حوصله بالا رفتن از پله برقی و تماشای مغازه های فوقانی را ندارند. به خصوص اگر خرید خود را در طبقات پایین انجام داده باشند. اما در بسیاری از موارد مشتری ها از پیدا کردن محصول مورد نیاز خود در طبقات اول ناامید شده، از پاساژ خارج می شوند. در حالیکه شما فروشنده همان محصول هستید! اما چون در طبقات بالا قرار دارید، شانسی برای دیده شدن پیدا نکرده اید.
اگر بتوانید در بخش پله برقی یا آسانسور حس دعوت کنندگی ایجاد کنید، شانس بیشتری برای جذب اینگونه افراد خواهید داشت. کافیست در یک بنر تبلیغاتی زیبا و شکیل، کسب و کارهای طبقه بالا را معرفی کنید. همچنین با یک بروشور خلاقانه و جذاب، آن ها را از خدمات فروشگاه خود مطلع کنید.
شاید همین حالا با خود بگویید اغلب مشتریان پاساژ پس از دریافت بروشور یا تراکت، چند متر جلوتر آن را دور می ریزند. بله کاملاً درست است. تراکت هایی که با پیروی از طرح های روتین و کلیشه ای طراحی می شوند، اقبالی جز سطل آشغال ندارند. اما بروشور هایی که یک سبک خلاقانه و جذاب را دنبال می کنند، مانند یک آهنربای قوی، مشتری را به سمت مغازه شما می کشانند.

2. جذب مشتری در طبقات بالای پاساژ با تبلیغات در فضای مجازی
با وجود ابزارهای تبلیغاتی همچون اینستاگرام، دیگر نباید دغدغه ای از بابت فروش در طبقات بالایی پاساژ داشته باشید. هیچ تفاوتی ندارد در کدام طبقه و لوکیشن هستید. کافیست از این ابزارها به شکل هدفمند استفاده کنید. کسب و کار خود را با یک محتوای جذاب تبلیغ کرده و مشتری را به حضور در فروشگاه دعوت کنید.
موفقیت در این نوع تبلیغات به قدری تضمین شده است که می توان امیدوار بود نه تنها فروش شما، بلکه فروش سایر مغازه های پاساز نیز با این تبلیغات موثر، افزایش پیدا کند. در کنار پلتفرم اینستاگرام، راه اندازی یک وبسایت اینترنتی نیز هوشمندانه به نظر می رسد. یک سایت کاربر پسند طراحی کنید و با معرفی خدمات و محصولات خود، مشتریان مجازی را حتی به آخرین طبقات پاساژ بکشانید.
به خاطر داشته باشید موفقیت در راه اندازی هر کسب و کاری، به نحوه استفاده از ابزارهای تبلیغاتی گره خورده است. هر قدر در تبلیغات و بازاریابی موفق تر عمل کنید، شانس بیشتری برای جذب مشتری در طبقات بالای پاساژ خواهید داشت. بهتر است با استراتژی های تبلیغات و بازاریابی در فضای مجازی به طور کامل آشنا شوید. برای مثال الگوریتم ها را بشناسید و در تبلیغات خود بر روی لوکیشن فروشگاه متمرکز شوید.
بیشتر بخوانیم : 6 نکته که باید برای انتخاب بهترین نقاط پاساژ برای خرید مغازه بدانیم

3. جذب مشتری در طبقات فوقانی پاساژ با یک چیدمان متفاوت
اگر تصمیم دارید تا به عنصر شاخص پاساژ تبدیل شده و رکورد فروش در پاساژ را بزنید، باید بر روی دکوراسیون فروشگاه خود سرمایه گذاری کنید. هر قدر طرح دکوراسیون فروشگاه شما جذاب تر و چشمگیر تر باشد، شانس بیشتری برای جذب مشتری خواهد داشت. بهتر است با هماهنگی سایر فروشگاه های طبقه بالا، حس و حال کسالت آور طبقه بالا را تغییر داده و دست در دست هم، یک دیزاین متفاوت ایجاد کنید.
اگر دقت کرده باشید، اغلب افرادی که به پاساژ های تفریحی و مراکز خرید می روند، یک عکس یادگاری با یک المان جذاب و متفاوت می گیرند و آن را با لوکیشن دقیق در اکانت خود منتشر می کنند. اگر بر روی یکی از دیوارهای طبقه بالا، یک المان جذاب قرار دهید، شانس دیده شدن طبقات بالایی را افزایش می دهید. افراد برای گرفتن یک عکس یادگاری زیبا به طبقه بالا می آیند و در این فرصت از فروشگاه های مستقر در این طبقه، بازدید می کنند.آن ها با درج دقیق لوکیشن، به نوعی مانند یک ابزار تبلیغاتی مفید عمل می کنند.
جالب است بدانید، افرادی که برای تفریح به پاساژ ها می روند، بیشتر تحت تأثیر دکوراسیون و چیدمان محیط قرار می گیرند. یک دیزاین جذاب و خلاقانه می تواند موجب ایجاد حس نیاز در بیینده شده و او را به خرید تشویق کند. پس در راه اندازی کسب و کار خود در طبقات بالایی پاساژ، بر روی چیدمان حساب جداگانه ای باز کنید.
در کنار طراحی دکوراسیون داخلی مغازه، باید روی طرح دکور و ویترین نیز کار کنید. چرا که آنچه که در وهله اول مشتری را به سمت فروشگاه شما می کشاند، ویترین مغازه است. چیدمان های خلاقانه و متفاوت در ویترین، یک ایده جذاب برای جلب توجه مشتری به حساب می آیند. کافیست کمی از ویترین های همیشگی فاصله بگیرید و با ایجاد یک طرح متفاوت، مشتری را جلوی دکور مغازه، میخکوب کنید.

4. جذب مشتری در طبقات بالای پاساژ با برگزاری جشنواره فروش
راهکار موثر دیگر، برگزاری جشنواره فروش و حراجی در طبقات بالا است. این یک استراتژی همیشه موفق است که امتحان خود را پس داده است. با مغازه های طبقات فوقانی هماهنگ شوید و به طور همزمان یک جشنواره فروش واقعی راه بیندازید. شما می توانید از طریق ابزارهای تبلیغاتی موجود در پاساژ برای تبلیغ جشنواره استفاده کنید. برای مثال در بخش لابی، جشنواره فروش طبقات بالا را در قالب یک بنر تبلیغاتی، به اطلاع بازدیدکنندگان پاساژ برسانید. تلاش کنید تا بازدیدکنندگان قبلی را نیز از طریق تبلیغات در فضای مجازی، مطلع کنید. یک جشنواره 10 روزه در طبقات بالایی پاساژ می توانید سرنوشت کسب و کار کلیه فروشگاه ها را دگرگون کند.
دقت کنید که حال و هوای طبقات بالایی را تغییر دهید. حس و حال تخفیف و حراجی را از طریق نصب بادکنک های قرمز و سفید، ریسه بندی، بنرهای تخفیفاتی و … ایجاد کنید. اینکار اگرچه ساده به نظر می رسد، اما در افزایش انگیزه خرید، بسیار موثر عمل می کند.
سخن پایانی؛
جذب مشتری در طبقات بالای پاساژ همواره چالش برانگیز بوده است. در این مطلب از بامکوک (بانک اطلاعات محل کسب و کار) شما را با نحوه افزایش فروش در طبقات فوقانی پاساژ آشنا کردیم. پس به جای اینکه ساعت ها در مغازه کوچک خود منتظر مشتری بمانید، وارد عمل شده و آینده کسب و کار خود را تغییر دهید. شما می توانید با اجرای دقیق این نکات، تغییراتی شگرف در میزان فروش و پاخور مغازه ایجاد کنید.