راه اندازی فروشگاه ساعت، ایده شما برای شروع یک کسب و کار جدید است؛ اما نمی دانید کار را از کجا شروع کنید؟ خب این مطلب مختص شماست. بامکوک (بانک اطلاعات محل کسب و کار)، شما را با فوت و فن راه اندازی ساعت فروشی آشنا می کند. همچنین نحوه توسعه فروشگاه و ساخت یک برند اختصاصی را آموزش می دهد. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

رمز موفقیت در راه اندازی ساعت فروشی
همه ما دوست داریم بلافاصله پس از شروع یک کسب و کار، طعم موفقیت در آن را بچشیم. تمام تلاش ما بر این است که به پیشرفت خود سرعت دهیم. اما در این بین تنها برخی از ما موفق عمل می کنیم. سایرین سال ها منتظر می مانیم تا بلکه روزی شانس درب خانه ما را بزند. اگر شما نیز جزو این افراد هستید، باید بدانید که موفقیت در راه اندازی فروشگاه ساعت یک شبه اتفاق نمی افتد.
صبر و حوصله زیادی را می طلبد. اما رعایت برخی آیتم ها کمک می کند تا موفقیت شما با سرعت و احتمال بیشتری به وقوع بپیوندند. این عوامل را می توان رمز موفقیت در راه اندازی فروشگاه ساعت نامید. احتمالاً همین حالا هیجان زده دنبال رمز موفقیت برندهای مطرح در فروش ساعت هستید. عجله نکنید. ما از تک به تک این رموز پرده بر می داریم.

یک شروع طوفانی در راه اندازی ساعت فروشی
فروشگاه های معتبر، موفقیت چند ساله خود را به نوعی مدیون شروع طوفانی خود هستند. برخلاف سایر فروشگاه ها که خیلی بی سر و صدا در یک محله مستقر می شوند، برندهای پرطرفدار حسابی سروصدا می کنند. آن ها پیش از استارت کار و افتتاح مغازه، اکانت تجاری خود را در شبکه های مجازی می سازند. به مرور تلاش می کنند تا ذهن مشتری را برای فروش انواع ساعت های لوکس و برند آماده کنند. سپس یک تا دو هفته پیش از راه اندازی ساعت فروشی، تبلیغات و بازاریابی می کنند. آن ها مراسم افتتاحیه باشکوه برگزار کرده و اخبار آن را از طریق پلتفرم های آنلاین، به گوش مخاطبین خود می رسانند.
بیشتر بخوانید: 6 گام تا راه اندازی فروشگاه کیف و کفشدر مواردی حتی یک جشن کوچک با قرعه کشی نیز برگزار می شود. در کنار تمام این ها، فروشگاه های معتبر اسپانسر برخی جشن های محلی می شوند تا از این طریق در محل استقرار خود نام و نشانی به هم بزنند. این شروع طوفانی به تثبیت نام تجاری آنان در ذهن مخاطبین، کمک شایانی می کند. شما نیز اگر به دنبال موفقیت در تأسیس ساعت فروشی هستید، از این فرمول جادویی استفاده کنید.

یک لوکیشن خاص و پر تردد برای راه اندازی ساعت فروشی
اگر دقت کرده باشید، برندهای معتبر در نبش میدان ها و مراکز تجاری پر تردد مستقر هستند. چرا که آنان فهمیده اند لوکیشن مغازه تا چه میزان در میزان سودآوری آن موثر است. شما نیز باید با پیروی از آن ها، بهترین لوکیشن را برای مغازه خود انتخاب کنید. شاید در همان گام های ابتدایی راه اندازی ساعت فروشی نتوانید هزینه اجاره مغازه های پر تردد را پرداخت کنید. اما بدون شک می توانید در میان مراکز معمولی، نقاط طلایی را شناسایی کرده و یک لوکیشن مناسب و پرتردد انتخاب کنید.
مشخصاً هر قدر مغازه شما دید بهتری به خیابان داشته باشد، شانس بیشتری برای دیده شدن پیدا می کند. به خاطر داشته باشید اگر بودجه کافی برای انتخاب مغازه های لوکس در مناطق خوب تهران ندارید، باید به نوعی این نقطه ضعف را جبران کنید. می توانید با سرمایه گذاری بر روی تبلیغات و بازاریابی این مسئله را برطرف کنید.

تعامل سازنده با مشتری
شاید ندانید اما یکی دیگر از اسرار موفقیت در فروشگاه های بزرگ و مطرح، نحوه و کیفیت تعامل آنان با مشتری است. در فروشگاه های معتبر پرسنل از میان افراد خوشرو، اجتماعی و خونگرم انتخاب می شوند. آن ها صبر و حوصله زیادی برای ارائه و معرفی انواع ساعت دارند. بر همین اساس می توانند به کلیه سوالات مشتری پاسخ داده و با او یک تعامل سازنده برقرار کنند.
این آیتم اگرچه بسیار ساده و روتین به نظر می رسد، اما تأثیر شایانی بر تضمین موفقیت شما در راه اندازی ساعت فروشی دارد. پس هنگام استخدام نیرو، به نحوه تعامل و ارتباطات جمعی او دقت کنید. همچنین خود نیز در مقام مدیر فروشگاه، تلاش کنید تا نیاز مشتریان را پاسخگو بوده و هرگونه انتقاد و پیشنهاد را با گوش جان بپذیرید.

طراحی ویترین خاص و متمایز برای راه اندازی ساعت فروشی
به هیچ وجه در ویترین فروشگاه های معتبر و برندهای مطرح، یک ویترین تکراری و روتین را نمی بینید. آن ها به کمک طراحان حرفه ای، ویترین خود را با رعایت اصل نظم و تعادل طراحی می کنند. ایده های خلاقانه آنان در دیزاین ویترین مغازه ساعت فروشی موجب جذب مشتری از آن سوی خیابان می شود. شما نیز اگر به دنبال ایجاد تفاوت و تمایز میان خود و رقبا هستید، یک ویترین خلاقانه طراحی کنید.
به خاطر داشته باشید اگرچه ویترین فرصتی برای نمایش محصول است، اما این تنها کارکرد آن نیست. ویترین می تواند به یک ابزار تبلیغاتی موثر تبدیل شده و با دیزاین خاص خود به برندسازی شما نیز کمک کند. مشخصاً اگر در ویترین مغازه از المان های خاص و تزئینی استفاده کنید، آن را برای زمان بیشتری در ذهن بیننده ماندگار می سازید. انتخاب یک هارمونی رنگ خاص یا متریال های برجسته نیز می تواند موثر واقع شود.

دیزاین و دکوراسیون داخلی خلاقانه
یک برند مطرح و معروف، به دیزاین داخلی فروشگاه خود اهمیت می دهد. او تلاش می کند تا دکور مغازه را به گونه ای بچیند که مشتریان را مسحور و شگفت زده کند. شما نیز اگر تصمیم دارید تا برند اختصاصی خود را بسازید، طراحی و دکوراسیون ساعت فروشی را در اولویت قرار دهید. در نگاه اول انجام اینکار هزینه ساز به نظر می رسد. اما چاره ای ندارید.
امروزه اغلب فروشگاه ها با رعایت اصول طراحی و دکوراسیون، یک دکور خلاقانه و جذاب در معرض دید مشتریان قرار می دهند. همین مسئله موجب شده تا مشتریان ساعت نیز اعتبار مغازه ها را با کیفیت دکوراسیون آن ها بسنجند. برای اینکه از گردونه رقابت خارج نشوید، شما نیز باید دکوراسیون خاص خود را خلق کنید.
بیشتر بخوانید: فوت و فن دکوراسیون فروشگاه لوازم ورزشییک دکور خاص می تواند به امضای شخصی شما تبدیل شود. به شرط آنکه در طراحی و دکوراسیون دنبال اجرای ایده های خلاقانه و متفاوت باشید. از آنجایی که خلق یک دکور زیبا کار شما نیست، پیشنهاد می کنیم انجام آن را به یک شرکت طراحی معتبر بسپارید. آن ها با انتخاب یک هارمونی رنگ جذاب، متریال های زیبا و با دوام و همچنین تجهیز فروشگاه به سیستم نورپردازی مطلوب و حرفه ای، دکوراسیون فروشگاه شما را از سایرین متمایز می سازند.

تبلیغات گسترده و بازاریابی هدفمند
با آنالیز دقیق رقبای خود در فضای مجازی می توانید متوجه شوید که تبلیغات آنان چقدر جامع و گسترده است. آنان با هدف گیری تمام جامعه، تلاش می کنند تا به طور مشترک هم کودکان را جذب کنند و هم آقایان و بانوان. برای آنان مشتری ارزشمند است. به همین خاطر هزینه زیادی از بابت تبلیغات پرداخت می کنند. شاید ندانید اما تمام آنچه که یک برند معتبر برای تبلیغات خود صرف می کند، خیلی سریع به جیب او باز می گردد. این سرمایه گذاری قابل برگشت، رمز موفقیت برندهای نامی در راه اندازی ساعت فروشی است.
شما نیز باید با الهام از تکنیک های تبلیغاتی رقبای خود، پا در عرصه رقابت بگذارید. بدون داشتن یک تبلیغات موثر و هدفمند، جایی در این بازار نخواهید داشت. برای بازاریابی محصولات خود نیز باید از افراد حرفه ای مشورت بگیرید. ممکن است نصب یک بنر در سطح شهر، نصب یک تابلو تبلیغاتی با گرافیک خاص و متمایز یا پخش تراکت، هر یک به نوعی برای بازاریابی صنف شما بهتر باشد. پس برای بهترین بازاریابی، سراغ افراد مجرب این حوزه بروید.

تلاش برای ساخت یک برند اختصاصی
با وجود این که برندهای نامی نماینده معتبر سایر برندهای خارجی هستند، اما مشتریان فروشگاه این مغازه را با یک نام تجاری می شناسند. آن ها نامی است که مدیر فروشگاه برای مغازه خود انتخاب کرده است. مشخصاً هر قدر نام تجاری فروشگاه خاص و جذاب باشد، شانس بیشتری برای تثبیت در ذهن مشتری دارد. یک لوگوی زیبا با هویت بصری جذاب نیز می تواند در این امر راهگشا باشد.
تفاوتی ندارد نمایندگی کدام یک از برندهای ساعت را دریافت کرده اید. مشابه سایرین باید برای ساخت برند اختصاصی خود تلاش کنید. این مسیر اگرچه پرفراز و نشیب است، اما شما را از عواید بسیاری بهره مند می سازد. و این یعنی ساخت برند اختصاصی با وجود ده ها مانع پیش رو، ارزش جنگیدن را دارد. پس از همان گام های ابتدایی نکاتی را که با ساخت و توسعه برند شما کمک می کنند را رعایت کنید.
بیشتر بخوانید: 6 چیدمان برای طراحی دکور مغازه شال و روسریبرای مثال متوجه شدید که یک ویترین جذاب به چه میزان پروسه ساخت برند را سرعت می بخشد. پس از یک دیزاینر حرفه ای برای خلق یک ویترین خاص و متمایز، کمک بگیرید. همچنین متوجه شدید که تبلیغات در فضای مجازی و ساخت یک وبسایت حرفه ای چقدر معجزه آساست.
پس از یک تیم حرفه ای تقاضا کنید تا با تولید محتوای ارزشمند، برگزاری مسابقه، تعامل مثبت با مشتری و همچنین ساخت آگهی های تبلیغاتی جذاب، شما را برای حضور در این بازار آماده کنند. تمام این فعالیت های در گام های اولیه سرمایه زیادی را می طلبند. اما این رمز موفقیت برندهای معتبر در راه اندازی ساعت فروشی است و امتحان خود را پس داده است. پس در انجام آن ها تردید نکنید.
سخن پایانی
راه اندازی ساعت فروشی با وجود صدها رقیب در سطح شهر، کار سختی خواهد بود. اما با رعایت آنچه که در این مطلب از بامکوک (بانک اطلاعات محل کسب و کار) ذکر شد، پروسه تأسیس فروشگاه ساده تر خواهد شد. تمام آنچه که برای طی کردن این مسیر لازم دارید، صبر، حوصله و خلاقیت است. مشورت با افراد خبره و مجرب در حوزه های مختلف، اعم از بازاریابی و دکوراسیون، می تواند موثر باشد.
یک دیدگاه
ساعت فروشی بصورت کلی شغل با کلاسی است اما بر خلاف ظاهرش در صورت رعایت اصول اخلاقی مثل فروش کالای اصل ارائه توضیحات درست و … بعنوان شغل پر درآمدی شناخته نمی شود، دلیل اینکه این شغل در اصل از جواهر فروشی استخراج شده و چنین شغلی نیازمند اقتصاد قوی و مردم ثروتمند و مطلع می باشد تا بتواند با افزایش حجم فروش سود ده باشد ،که در کشور ما بغیر از موارد انگشت شمار در مکان خاص و شهر های قوی در دیگر شهرها یا اماکن ضرر ده شده است ، لذا اگر منظور ما افتتاح ساعت فروشی واقعی باشد شغل مناسبی نیست از نظر سود دهی ولی اگر صرفا بدلفروشی و جنس بندازی باشد خوب می تواند بدک نباشد ، همین حالا اگر ساعت فروشهای ایران را رده بندی کنیم ،فقط ۱۰ درصد برندفروشی واقعی ،تقریبا ۳۰ درصد برند فروشی و بدلفروشی باهم و ۵۰ درصد در دسته فیک فروشی هستند ، یعنی از هر ۱۰۰ فروشگاه فقط ۱۰ فروشگاه برند فروش در سبکهای مختلف و ۳۰ فروشگاه تقریبا نیمه برند و ۶۰ فروشگاه فیک فروش هستند و جالب است بدانید بازار فیک فروشان بخاطر ضعف مالی مشتریان و تعداد زیاد چنین فروشگاههای که می توانند مشتری را از نظر اطلاعات گمراه کنند بهتر است، از طرفی سود برند فروشی کم و سرمایه خواب آن بسیار بالاست و با توجه به درج قیمت از طرف کمپانی سود تعریف شده و کمتر از سود فیک فروشان می باشد ، لطفا به همه ساعت فروش نگویید، همانگونه که هر طلا فروشی جواهر فروش نیست!!