راه اندازی دفتر وکالت در یک فرآیند ساده صورت می گیرد. اما طی کردن این پروسه کمی زمانبر و انرژی بر است. برای اینکه به عنوان یک وکیل مجرب و کاربلد شناخته شود، مسیر دور و درازی را در پیش دارید. برای آموزش نحوه تأسیس دفتر وکیل، با ما در ادامه این مطلب از بامکوک (بانک اطلاعات محل کسب و کار)، همراه باشید. در ادامه شما را با گام های اساسی راه اندازی یک دفتر همه چیز تمام، آشنا می کنیم.

صفر تا صد راه اندازی دفتر وکالت
مشخصاً پس از پایان اتمام تحصیل و گذراندن امتحان وکالت، تصمیم دارید تا دفتر مخصوص به خود را راه اندازی کنید. تقریباً عموم وکلا دوست دارند تا یک دفتر خاص و متمایز راه اندازی کرده و بر تمام رقبای خود پیروز شوند. اما در این بین تنها برخی از آن ها موفق به انجام این کار می شوند. به نظر شما رمز موفقیت در راه اندازی یک دفتر معروف و محبوب چیست؟ چرا مردم برای سپردن پرونده های حقوقی خود به برخی وکلا سر و دست می شکنند؟ با ما همراه باشید تا با فرمول موفقیت در راه اندازی دفتر وکالت آشنا شوید.

1. حرفه ای و هوشمندانه عمل می کنند
وکلایی که در راه اندازی دفتر خود، هوشمندانه عمل می کنند، شانس زیادی برای تبدیل به یک وکیل موفق و معروف دارند. مشخصاً آن ها نیز روزی مانند شما یک وکیل صفر کیلومتر بوده اند و مسیر زیادی را برای کسب این موفقیت طی کرده اند. اما آن ها برای برداشتن هر قدم، یک هدف و برنامه خاص را دنبال کرده اند. اگر پای صحبت وکلای موفق تهران بنشینید متوجه می شوید، آن ها حتی پیش از راه اندازی دفتر خود نیز یک دفترچه برنامه ریزی مدون و جامع داشته اند.
تمام جزئیات و ریزه کاری های مسیر را یادداشت کرده و خود را برای عبور تمام چالش های مسیر آماده کرده اند. تقریباً هیچ اتفاق غیر منتظره ای آن ها را سورپرایز نکرده است. چرا که فکر همه جای کار را کرده اند. شما نیز می توانید با داشتن یک بیزینس پلان دقیق و جامع، خیلی سریع وارد عرصه رقابت با این وکلای زبده شوید.
بیشتر بخوانید : 6 گام تا طراحی و دکوراسیون دفتر وکالتکافیست در دفتر برنامه ریزی خود به تمام جوانب کار اهمیت دهید. برای مثال به طور دقیق مشخص کنید دفتر شما در کدام لوکیشن خواهد بود. میزان اجاره بهای آن چقدر است؟ کدام یک از وکلای معروف در محدوده لوکیشن شما قرار دارند؟ تا چند سال آینده می توانید یک دفتر برای خود خریداری کنید؟ و مواردی از این قبیل.

2. در لوکیشن های مناسب مستقر هستند
حتماً می دانید که وکلای زبده در مجاورت دادگاه و مراکز قضایی دفتر اجاره می کنند. چرا که شانس دیده شدن در این مراکز بسیار بالاست. برخی دیگر نیز در لوکیشن هایی که چندین وکیل مجرب ساکن شده اند، یک دفتر خوب و مجهز اجاره می کنند. اگر دقت کرده باشید در برخی پاساژ و مراکز اداری، تعداد زیادی دفتر وکالت وجود دارد. می توانید با اجاره یک دفتر در این حوالی پتانسیل دریافت موکل را بالا ببرید. چرا که اغلب مردم برای سپردن پرونده خود به یک وکیل، در همان حوالی پرسه می زنند.
شما می توانید برای کاهش هزینه های جاری خود با یک وکیل دیگر اقدام به اجاره یک دفتر کنید. شما برای رشد و توسعه کار خود تنها به یک اتاق احتیاج دارید. پس دفتر خود را به شکل شراکتی راه اندازی کنید تا بدین شکل در هزینه ها نیز صرفه جویی کرده باشید. در مواردی که حجم پرونده های شما سبک است، با ایجاد یک طرح زوج و فرد، اتاق خود را با یک وکیل دیگر سهیم شوید. می توانید در ادامه، زمانی که نام و نشانی برای خود ساختید، دفتر را به تنهایی اجاره کرده و مستقل شوید.

3. به دکوراسیون اهمیت می دهند
یک وکیل حرفه ای و کار کشته، می داند که موکلین و مراجعین به شکل ظاهری دفتر او اهمیت زیادی می دهند. در مواردی مراجعین دفتر اعتبار وکیل را با شکل کلی دکوراسیون می سنجند. چرا که معتقدند یک وکیل مجرب حاضر نیست در یک محیط شلوغ، فرسوده و قدیمی فعالیت کند.
طراحی و دکوراسیون دفتر وکیل، نیاز به بررسی ده ها عامل موثر دارد. بر همین اساس پیشنهاد می کنیم پروسه طراحی دکوراسیون را به افراد مجرب این حوزه بسپارید. یک طراح حرفه ای با در نظر داشتن مشخصات فضا، روحیات وکیل و همچنین روحیات مراجعین، یک طرح زیبا و جذاب ارائه می دهد. برای مثال طراحان می دانند که مراجعین شما افرادی دغدغه مند و کم انرژی هستند. آن ها در زمان حضور در دفتر شما استرس و اضطراب زیادی را متحمل می شوند.
بیشتر بخوانید : راه اندازی دفتر مشاور املاک موفقبر همین اساس تلاش می کنند تا از یک هارمونی رنگ آرامش بخش برای تسکین فشار روحی آنان استفاده کنند. حالا تصویر کنید شما بدون در نظر داشتن یک مسئله مهم سراغ انتخاب رنگ های پر انرژی همچون قرمز بروید! خب پیداست که این رنگ بر ذهن مخاطب اثر گذاشته و موجب افزایش هیجان و اضطراب او می شود. موکلین شما تحت تأثیر این هارمونی رنگ به سرعت تسلط خود را از دست داده و عصبانی می شود.

4. به برندسازی اهمیت می دهند
وکلای معروف و مطرح تهران، همواره در مسیر برندسازی قرار دارند. چرا که می دانند داشتن یک نام معتبر و پر آوازه تا چه حد بر رشد و توسعه کسب و کار آنان موثر است. شما نیز باید تلاش کنید تا در راه اندازی دفتر وکالت خود، پارامترهای موثر بر ساخت برند موفق را بشناسید و به اجرای آن ها پایبند باشید.
مهم ترین اصل در ساخت یک برند موفق، رضایت مشتری است. پیداست اگر مراجعین شما از سطح مشاوره های حقوقی راضی باشند، دفتر شما را به دوستان و اقوام نیز معرفی می کنند. این یعنی آن ها به یک ابزار تبلیغاتی سیار تبدیل شده و هر جایی که می نشینند از سطح مهارت و ذکاوت شما سخن می گویند.
خلق یک دکوراسیون خاص و جذاب نیز به همین میزان موثر خواهد بود. اگر یک دکور خلاقانه و جذاب داشته باشید، هیچگاه از ذهن موکلین محو نمی شوید. در کنار این مسئله می توانید از سایر ابزارهای تبلیغاتی نیز استفاده کنید. برای مثال یک تابلو خاص، یک نام تجاری جذاب یا یک لوگوی متفاوت برای دفتر خود طراحی کنید. به خاطر داشته باشید ساخت یک نام معتبر در فضایی که میان وکلا شکل گرفته، کار سخت و زمانبری است. پس توقعات خود را تعدیل کرده و انتظار نداشته باشید که ره صد ساله را یک شبه طی کنید.

5. معرفی مناسبی از خدمات خود دارند
امروزه وکلای معروف و خوش نام، از طریق ابزارهای مختلف خود را معرفی می کنند. آن ها به معجزه تبلیغات پی برده اند و به همین خاطر از تمام ابزارهای تبلیغات و بازاریابی برای معرفی هرچه بهتر خود استفاده می کنند. شما نیز برای ساخت یک برند اختصاصی و جذب موکلین باید سراغ ابزارهای تبلیغاتی آنلاین و حقیقی بروید.
برای مثال یک وب سایت طراحی کنید و در آن به مشکلات حقوقی مردم پاسخ دهید. اگرچه این مورد به یک تکنیک رایج تبدیل شده است، اما هنوز هم مردم جواب بسیاری از سوالات خود را از فضای گوگل می گیرند. می توان گفت این فضا هنوز هم به وکلای مجرب و خوش صحبت احتیاج دارد.
بیشتر بخوانید : راه اندازی دفتر مشاور املاک موفقدر کنار این می توانید یک اکانت تجاری در پلتفرم های عمومی بسازید. کیفیت تولید محتوای شما می تواند بر آینده کسب و کارتان اثر مستقیم بگذارید. اگر جلوی دوربین قرار بگیرد و به شکل مستقیم به سوالات دنبال کنندگان خود پاسخ دهید، خیلی سریع رشد پیدا می کنید. به خاطر داشته باشید امروزه اغلب مردم اعتبار یک وکیل را از طریق میزان فعالیت او در فضای انلاین می سنجند. شاید ندانید اما مردم عادی به وکلایی که حضور فعالی در اینستاگرام و یا سایت خود دارند و به رفع دغدغه و سوالات دنبال کنندگان خود اهمیت می دهند، ارزش بیشتری قائل هستند.
در کنار ابزارهای آنلاین می توانید از تکنیک های تبلیغاتی رایج در بازار نیز استفاده کنید. پخش تراکت، بروشور و کارت ویزیت، با وجود قدیمی بودن، هنوز هم کارساز است. این کار را در نزدیکی دفاتر حقوقی و دادگاه ها انجام دهید تا پتانسیل جذب موکل را بالا ببرید.

سخن پایانی
راه اندازی دفتر وکالت و رشد و توسعه آن با وجود صدها رقیب در سطح تهران، کار سختی است. اما مشابه سایر وکلای موفق، شما نیز می توانید یک دفتر عادی و معمولی داشته باشید. اما برای چشیدن طعم موفقیت، لازم است تا ده ها پارامتر مختلف را به طور همزمان در نظر بگیرید. پیشنهاد می کنیم تا جایی که می توانید از ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی برای جذب مشتری استفاده کنید. همچنین سایر نکات ذکر شده در این مطلب از بامکوک (بانک اطلاعات محل کسب و کار) را مورد توجه قرار دهید تا بهترین بازخورد را دریافت کنید.