سود ناشی از خرید و فروش لپتاپ به قدری بالاست که احتمالاً شما را نیز به راه اندازی فروشگاه لپ تاپ وسوسه کرده است. اگر سرمایه کافی برای اجاره یک مغازه نسبتاً بزرگ، اخذ نمایندگی، تجهیز فروشگاه و تبلیغات دارید، در راه اندازی این فروشگاه تردید نکنید. بدون شک اجرای این ایده می تواند زندگی شما را متحول کند. با بامکوک (بانک اطلاعات محل کسب و کار) همراه باشید تا با مراحل راه اندازی یک کامپیوتر فروشی معتبر، آشنا شوید.
8 مرحله از مهم ترین مراحل راه اندازی فروشگاه لپ تاپ
اگر دقت کرده باشید، همیشه برداشتن اولین گام سخت تر از طی کردن کل مسیر است. همین حالا ایده راه اندازی یک کسب و کار سودده را در ذهن دارید، اما نمی دانید در اولین گام باید چه کنید؟ نگران نباشید. تقریباً عموم کارآفرینان با این حس و حال سرو کله زده اند. برای حل این مسئله کافیست تا اطلاعات خود را در خصوص نحوه راه اندازی یک فروشگاه معتبر بالا ببرید. سپس اولین گام ها را بردارید تا بر روی غلطک پیشرفت بیافتید. اگر تمام ذهن خود را مشغول نتیجه نهایی کنید، استرس حاصل از این اقدام نمی گذارد اولین قدم را بردارید. در این مطلب تمام مراحل راه اندازی یک فروشگاه را که ممکن است هفته ها و ماه ها زمان ببرد، در 8 مرحله خلاصه می کنیم.
1. برنامه ریزی و ترسیم نقشه مسیر
مانند کسی که به دنبال یک گنج بزرگ می رود، به نقشه احتیاج دارید. نقشه ای دقیق که بتواند دقیقاً محل گنج را به شما نشان دهد. گنج شما برند شماست. برندی پر آوازه که بتواند مشتریان را از آن سر شهر نیز به فروشگاه شما بکشاند. حتماً متوجه شده اید که برنامه ریزی در هر کاری چقدر مسیر را ساده تر کرده و استرس انجام کارها را کاهش می دهد.
یک برنامه ریزی دقیق و جامع می تواند مانند یک عصای جادویی، تمام موانع را از سر راه شما بردارد. کافیست تمام دقت و حوصله خود را صرف ساخت یک بیزینس پلان جامع، با جزئیات کامل کنید. می بینید که دیگر راه اندازی فروشگاه لپتاپ کار سختی نیست.
بیشتر بخوانید: 6 گام اساسی برای راه اندازی بهترین موبایل فروشیتوصیه می شود در دفتر برنامه ریزی خود علاوه بر نحوه اجاره مغازه، بودجه اجاره، نحوه تجهیز، اهداف مالی خود را برای 5 تا 10 سال آینده تعیین کنید. باید بدانید جایگاه برند شما در 5 سال آینده کجای بازار است؟ چند درصد از بازار فروش در دستان شما قرار دارد؟ برای تحقق اهداف مالی خود به چه مقدار بودجه و سرمایه احتیاج دارید؟ پاسخ به تمام این سوالات می تواند به تعدیل توقعات شما و همچنین میزان پشتکارتان اثر مستقیم بگذارد. مشخصاً مشورت با افراد فعال این حوزه نیز می تواند راهگشا باشد.
2. انتخاب یک لوکیشن خوب برای راه اندازی فروشگاه لپ تاپ
محل مغازه شما باید دقیقاً جایی باشد که متقاضیان خرید لپتاپ در آن تردد می کنند. یعنی بورس خرید و فروش لپ تاپ. اجاره مغازه در خیابان هایی که به طور اختصاصی به فروش کامپیوتر می پردازند، ریسک راه اندازی فروشگاه لپ تاپ را به مراتب کاهش می دهد. شاید تصور می کنید در این بازار، رقابت تنگاتنگی میان شما و همسایه ها وجود دارد. اما باید بدانید حدود 70 درصد از افرادی که تصمیم جدی به خرید لپ تاپ دارند، به این مراکز مراجعه می کنند. این یعنی سهم زیادی از بازار فروش نصیب شما خواهد شد.
معمولاً اجاره مغازه در مراکزی که در آن تردد مشتری بالاست هزینه زیادی روی دستتان می گذارد. پس اگر بودجه کافی ندارید، سراغ اجاره فروشگاه در مراکز دیگر بروید. اما به خاطر داشته باشید، با از دست دادن این موقعیت، باید تلاش کنید تا در جنبه های دیگر موفق ظاهر شوید. تلاش شما برای فروش و عرضه کامپیوتر باید دو برابر تلاش سایر همکارانتان در بورس لپ تاپ باشد. تبلیغات شما باید گسترده تر و جامع تر باشد. همچنین آپشن ها و خدماتی که به مشتریان خود ارائه می دهید، بیش از خدمات فروشگاه های دیگر باشد.
3. اخذ نمایندگی برندهای معتبر
برای اینکه ریسک فروش خود را کاهش دهید، باید سراغ اخذ نمایندگی برندهای معتبر بروید. در صورتی که نماینده رسمی یکی از برندهای خارجی باشید، دیگر دغدغه ای از بابت جذب مشتری نخواهید داشت. چرا که معمولاً افرادی که تصمیم به خرید برندهایی همچون ایسوس، اچ پی، دل و … دارند، سراغ نماینده های رسمی این برند می روند. معمولاً برندهای نامی برای اعطای نمایندگی خود شرایطی خاصی در نظر می گیرند. باید تلاش کنید تا این شرط و شروط ها را محقق کنید و از این طریق میزان فروش خود را بالا ببرید.
بیشتر بخوانید: موثرترین روشها برای محافظت از برند در فضای اینترنتبرای مثال شرکت ایسوس برای اعطای نمایندگی و فروش اقساطی لپ تاپ چند شرط مهم گذاشته که شامل موارد زیر می شود.
- فعالیت تنها با فروشگاه هایی انجام می شود که سابقه خرید و فروش لپتاپ را داشته باشند.
- نمایندگان رسمی ایسوس می توانند علاوه بر فروش نقد لپ تاپ، فروش اقساطی را نیز به لیست خدمات خود اضافه کنند.
- قیمت ارائه شده به نمایندگان، قیمت همکاری است. نمایندگان رسمی ایسوس می توانند به دلخواه خود قیمت را افزایش دهند. آن ها با شرکت بر اساس قیمت سایت تسویه کرده و سود اضافه را نقداً بر می دارند.
- کالای خریداری شده پس از ثبت سفارش ارسال می شود. هیچگونه شرایطی برای ارسال کالای امانی وجود ندارد.
- نوع نمایندگی کاملاً توافقی است. نمایندگی انحصاری تنها به فروشگاه هایی تعلق می گیرد که میزان فروش بالایی داشته باشند.
- و …
4. ایجاد یک دکور خاص و متفاوت در راه اندازی فروشگاه لپ تاپ
برگ برنده شما در راه اندازی فروشگاه لپ تاپ، می تواند دکور زیبا و جذاب تان باشد. اگر در خلق یک دیزاین داخلی موفق عمل کنید، به عنصر شاخص محله تبدیل می شوید. دیزاین شما باید علاوه بر زیبا بودن، کاربردی نیز باشد. به گونه ای که نمایش جذابی از انواع لپ تاپ ایجاد کند. مشتریان شما باید بتوانند به طور مستقیم و بدون هیچ مانعی، پشت و روی لپتاپ را ببینند.
علاوه بر این دکوراسیون باید به بهینه سازی فضا کمک کرده و بیش از حد فضا اشغال نکند. به خصوص اگر فروشگاه شما کوچک و نقلی است. استفاده از المان های خلاقانه و متفاوت می تواند به تثبیت برند شما در ذهن مخاطب اثر مستقیم بگذارد. معمولاً متقاضیان خرید لپ تاپ بدشان نمی آید با المان های جذاب و متفاوت یک عکس یادگاری نیز بگیرند.
می توانید از آن ها بخواهید عکس های خود را با درج دقیق لوکیشن، در فضای مجازی ثبت کنند و بدین شکل از شما تخفیفات ویژه بگیرند. از این طریق می توانید از آنچه که برای دیزاین داخلی مغازه هزینه کرده اید، برای تبلیغات و بازاریابی نیز استفاده کنید. از آنجایی که پروسه خلق دکوراسیون یک پروسه کاملاً تخصصی است، توصیه می کنیم این مسیر را با یک طراح حرفه ای طی کنید. طراحان داخلی با در نظر داشتن مشخصات فیزیکی فضا، بهترین و جذاب ترین طرح ها را ارائه می دهند.
5. ارائه خدمات ویژه و تخصصی
می توانید با ارائه خدماتی همچون تعمیر لپتاپ، تعویض قطعات لپتاپ، ارتقا مشخصات لپتاپ و …، مشتریان زیادی به دست آورید. اگرچه برای تحقق این هدف نیاز به نیروی کار متخصص خواهید داشت، اما ممطئن باشید ارائه قابلیت های ویژه، به برندسازی شما نیز کمک شایانی خواهد کرد. با استخدام یک نیروی ماهر، مشتریانی که نیاز به تعمیر کامپیوترهای قدیمی دارند، به مغازه خود بکشانید.
6. آنالیز دقیق رقبا
خب مشخصاً پیش از شما صدها برند معتبر در فروش لپتاپ فعالیت کرده و هم اکنون نیز یک رقیب جدی به حساب می آیند. شاید از آن ها بترسید و یا آرزوی شکست آنان را داشته باشید. اما باید بدانید حضور آنان در بازار یک موهبت بزرگ است. شما می توانید با الهام از آنچه که برندهای بزرگ برای رسیدن به جایگاه فعلی انجام داده اند، برند اختصاصی خود را بسازید.
این یعنی دیگر نیازی نیست از ابتدا تا انتهای کار را با دانش کم و محدود خود انجام دهید و بارها شکست بخورید. اما برای استفاده از تجارب مثبت رقبا، باید با یک ذره بین، خیلی دقیق و ریزبینانه، فعالیت آنان را رصد کنید. بدانید با چه فرمولی به موفقیت رسیده اند. اگر فعالیت های مجازی برندهای معتبر را دنبال کنید از خدمات و قابلیت های ویژه آنان، مطلع می شوید. اما اگر دست روی دست بگذارید، نه تنها برندهای بزرگ، بلکه برندهای نوپا نیز از شما سبقت می گیرند. با بکارگیری رمز موفقیت برندهای بزرگ، شما نیز شانس حضور در این بازار پر فروش را به دست می آورید.
7. تبلیغات، تبلیغات و تبلیغات!
آنچه که موفقیت شما را در بازار فروش لپ تاپ تضمین می کند، میزان استفاده از ابزارهای تبلیغاتی است. اگر حرفه ای عمل کنید و از تبلیغات مجازی و حقیقی، بیشترین استفاده را ببرید، راه اندازی فروشگاه لپتاپ، به بهترین ایده شما در تمام زندگی تبدیل می شود.
همانطور که می دانید قدرت تبلیغات از تمام آیتم های ذکر شده در این مطلب، بیشتر است. امروزه اغلب مردم اعتبار فروشگاه ها را از طریق کیفیت تبلیغات آنان در فضای مجازی می سنجند. این یعنی حضور در فضای آنلاین در کنار یک فروشگاه فیزیکی، کاملاً ضروری است. تلاش کنید تا یک اکانت تجاری معتبر و پربازدید بسازید. طوری که دنبال کنندگان را به خرید مستقیم از فروشگاه تشویق کنید.
بیشتر بخوانید: بازار موبایل ایران ۲در کنار این یک وبسایت راه اندازی کنید تا در لیست نتایج گوگل نیز ظاهر شوید. شاید ندانید اما روزانه میلیون های ایرانی در فضای اینترنت به دنبال لپتاپ مناسب می گردند. برای شما که فروشنده این محصول هستید، این یک فرصت بزرگ است! آن را به هیچ بهانه ای از دست ندهید.
در کنار تبلیغاتی در فضای مجازی از ابزارهای تبلیغاتی فیزیکی نیز استفاده لازم را ببرید. می توانید با برپایی جشنواره فروش، درج اتیکت های تخفیف در ویترین مغازه، برگزاری قرعه کشی های ماهانه و …، توجه عابرین و سواره ها را به فروشگاه خود معطوف کنید. حتی می توانید اسپانسر برخی جشن های محلی شوید و بدین شکل اعتبار برند خود را بالا ببرید.
8. گام به گام تا برندسازی
آخرین مرحله از راه اندازی فروشگاه لپتاپ به برندسازی اختصاص می یابد. این مرحله از کار هیچ پایانی ندارد. تا زمانی که یک فروشگاه لپ تاپ دارید، باید در مسیر برندسازی قدم بردارید. حتی پس از ساخت یک برند اختصاصی معتبر نیز باید برای حفظ و توسعه آن بکوشید. تمام آنچه که در این مطلب ذکر شد، همگی در راستای برندسازی قرار دارند. مشخصاً هر قدر در انجام این مراحل قدرتمند تر عمل کنید، سرعت ساخت برند بالاتر می رود.
از آنجایی که داشتن یک نام تجاری پرآوازه، فروش شما را متحول می کند، توصیه می کنیم هیچگاه با انجام فعالیت های مخرب، به اعتبار برند خود آسیب نزنید. برای مثال اگر برخورد شما و پرسنل فروشگاه با مشتریان مناسب نباشد، خیلی سریع اعتبار و آبروی برند خود را از دست می دهید. هر مشتری ناراضی به یک ابزار تبلیغاتی منفی تبدیل شده و به طرز قابل توجهی فروش شما را پایین می آورد.
به طور عکس تعامل مناسب با مشتری، تبلیغاتی گسترده و مفید، تولید محتوای ارزشمند در شبکه های مجازی، ایجاد یک دکوراسیون خاص و متفاوت در محل فروشگاه، راه اندازی و توسعه یک وب سایت اینترنتی، برپایی جشنواره فروش و اهدای جوایز به دنبال کنندگان در طول یک مسابقه، می تواند به ارتقاء سطح برند شما کمک کند.
سخن پایانی
راه اندازی فروشگاه لپ تاپ، اگرچه سخت و زمانبر است، اما عواید بسیاری برای شما دارد. به خصوص اگر بتوانید نام تجاری فروشگاه را به یک برند معروف تبدیل کنید. آنچه که در این مطلب از بامکوک (بانک اطلاعات محل کسب و کار)، ذکر شد، 8 مرحله از مهم ترین مراحل راه اندازی یک فروشگاه کامپیوتر موفق بود. امیدواریم با اجرای این ایده های عملی، شانس شما در راه اندازی یک کسب و کار جدید، افزایش پیدا کند.