راه اندازی کلینیک دندان پزشکی هدف شما برای شروع یک کسب و کار جدید است، اما نمی دانید کار را از کجا شروع کنید؟ این مطلب از بامکوک (بانک اطلاعات محل کسب و کار)، مختص شماست. کافیست تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با صفر تا صد مراحل راه اندازی مطب دندان پزشکی آشنا شوید.

استارتراه اندازی کلینیک دندان پزشکی
همیشه شروع و استارت هر کسب و کاری، سخت و دشوار به نظر می رسد. شما پزشک محترم نیز احتمالاً برای شروع کار خود استرس زیادی را متحمل می شوید. اما باید بدانید این یک روند عادی و اتفاق طبیعی است. می توان گفت نداشتن استرس و هیجان بیشتر غیر طبیعی به نظر می رسد تا داشتن آن! برای حل این مشکل باید با مراحل راه اندازی کلینیک دندان پزشکی آشنا شوید و اطلاعات خود را در خصوص جزئیات کار نیز بالا ببرید. از این طریق می توانید تجربه ای مفید از شروع یک کار حرفه ای داشته باشید. در یک نگاه کلی می توان پروسه استارت مطب دندان را در موارد زیر خلاصه نمود.

1. طراحی بیزینس پلان و دفتر برنامه ریزی
احتمالاً در زمان تحصیل در رشته دندان پزشکی، متوجه شده اید که داشتن یک دفتر برنامه ریزی، تا چه حد سرعت پیشرفت کار را بالا می برد. با داشتن یک بیزینس پلان نیز همین اتفاق می افتد. شما در دفتر خود تمام چالش های مسیر و موانع پیش رو را یادداشت کرده و بر روی حل آن تمرکز می کنید. این کار شما را از چرخه شکست های متوالی، خارج می کند.
یک دفتر برنامه ریزی جامع به شما قدرت زیادی در هندل کردن کارها می دهد. می توانید خود را برای وقوع حوادث غیر منتظره و چالش های غیر عادی نیز آماده کنید. اما بدون برنامه ریزی، در تمام مسیر نوعی استرس بی پایان را تجربه می کنید که سختی راه اندازی کلینیک دندان پزشکی را دوچندان می کند. پس با وجود دغدغه زیاد، ساخت بیزینس پلان کاری را در اولویت قرار دهید.

2. طی کردن مراحل اداری راه اندازی کلینیک دندان پزشکی
همانطور که می بینید برای راه اندازی مطب خود نیاز به مجوزهای رسمی دارید. فعالیت شما پیش از دریافت این مجوزها، عملاً غیر قانونی است. پس در همان شروع کار، با پیگیری و ممارست بالا، دنبال دریافت مجوزهای قانونی باشید. به خاطر داشته باشید دریافت این مجوزها کمی زمانبر است. پس در این مرحله صبر و شکیبایی لازم را به خرج دهید.

3. اجاره مطب برای راه اندازی کلینیک دندان پزشکی
در قدم بعد باید به دنبال اجاره یک فضای مناسب برای راه اندازی مطب بروید. مشخصاً اگر در محله های خوب تهران اقدام به اجاره مطب کنید، شانس بیشتری برای جلب اعتماد مشتری خواهید داشت. تلاش کنید تا بخش زیادی از سرمایه خود را صرف اجاره مطب کنید. مطمئن باشید تمام آنچه که برای اجاره پرداخت می کنید، از طریق یک تبلیغات خوب و گسترده در لوکیشن مطب، به جیبتان باز می گردد.
بیشتر بخوانید : مجتمع تجهیزات پزشکی افراپس به اندازه کافی وقت و انرژی لازم برای اجاره یک مطب خوب اختصاص دهید. یکی از بهترین گزینه ها برای اجاره مطب، اجاره مطب های قدیمی است. اگر بتوانید در لوکیشن مورد نظر خود یک مطب با تجهیزات کامل اجاره کنید، به پروسه راه اندازی کلینیک دندان پزشکی سرعت بخشیده اید. اگر چه اجاره این مطب هم کمی هزینه ساز است، اما ارزشش را خواهد داشت.

4. تجهیز مطب به تجهیزات دندانپزشکی
در قدم بعد باید مطب خود را به تجهیزات ضروری مجهز کنید. احتمالاً بخش گسترده ای از سرمایه شما صرف خرید یونیت دندان پزشکی می شود. مگر اینکه قبلا این تجهیزات تخصصی را خریداری کرده باشید. تهیه فرم، ست اداری و سایر تجهیزات تخصصی، از دیگر فعالیت هایی ست که باید پیش از شروع کار انجام دهید.

5. طراحی و دکوراسیون داخلی مطب دندان پزشکی
پیش از اینکه تجهیزات مطب را به محیط داخلی آن منتقل کنید، باید فکری برای دکوراسیون محیط کنید. به خصوص اگر دکور محیط قدیمی و فرسوده شده است. اگر دقت کرده باشید امروزه محبوب ترین مطب های دندان پزشکی، از یک دکور خاص و متمایز برای زیباسازی محیط استفاده می کنند. پس دیگر چاره ای ندارید جز اینکه بر روی دکوراسیون و دیزاین داخلی نیز سرمایه گذاری کنید. باید بدانید که امروزه اغلب مردم اعتبار یک مطب را با شکل ظاهری آن نیز می سنجند.
پس تلاش کنید تا در کنار خدمات ارزشمندی که ارائه می دهید، یک منظره جذاب و چشمگیر در معرض دید مراجعین خود قرار دهید. از آنجایی که انجام دکوراسیون از دانش عمومی شما بر نمی آید، پیشنهاد می کنیم اینکار را به اهالی فن بسپارید. طراحان داخلی می توانند با در نظر داشتن مشخصات فیزیکی فضا، بهترین طرح دکوراسیون را به محیط مطب شما اضافه کنند.

6. تبلیغات و فرآیند مارکتینگ برای راه اندازی کلینیک دندان پزشکی
تا به اینجا یک روتین معمولی را برای راه اندازی کلینیک دندان پزشکی طی کرده اید. از این پس باید به دنبال ایجاد تمایز میان خود و سایر رقبا باشید. تبلیغات و مارکتینگ می تواند به نقطه تمایز شما تبدیل شود. به شرط آنکه با اصول تبلیغات و بازاریابی آشنا باشید. همانطور که می دانید بخش زیادی از مردم در سطح اینترنت به دنبال خدمات دندان پزشکی می روند.
خب پیداست که اگر در این فضا حضور موثر و مفید نداشته باشید، بخشی از بازار را از دست می دهید. پس تلاش کنید تا با راه اندازی وب سایت و ساخت اکانت تجاری در پلتفرم های محبوب، نام خود را به گوش مردم تهران بزنید. به خاطر داشته باشید تنها ساخت یک اکانت منجر به برندسازی شما می شود. باید برای تولید محتوای ارزشمند و مفید نیز تلاش کنید. طوری که بازدیدکنندگان اینستاگرام یا سایت، اکانت شما را به جهت داشتن محتوای ارزشمند، دنبال کنند.
بیشتر بخوانید : مجتمع تجاری کالای دنداپزشکی ابریشمبهتر است برای بازاریابی گسترده خود از بازاریاب های حرفه ای کمک بگیرید. احتمالاً راه اندازی پنل اس ام اس و اعلام تخفیفات نیز بتواند به شما در جذب مشتری کمک کند. یادتان باشد که این دسته از ابزارها، در دسترس ترین ابزارهای تبلیغاتی هستند که به طور مستقیم جامعه هدف شما را پوشش می دهند. اما در کنار آن ها می توانید از سایر ابزارهای تبلیغاتی نیز کمک بگیرید. ابزارهایی که نام شما را در ذهن مخاطب تثبیت می کند.
مانند تابلو مطب. یا دکوراسیون داخلی آن. شاید اینطور به نظر نرسد، اما اولین مواجهه مراجعین با مطب شما، دکوراسیون آن است. هر قدر دکور محیط خاص و جذاب تر باشد، مراجعین شما دیدگاه بهتری نسبت به خدمات دندان پزشکی پیدا می کنند. پس تلاش کنید در کنار استفاده از ابزارهای مستقیم، از ابزارهای غیر مستقیم نیز به خوبی استفاده کنید.

7. تلاش برای ساخت یک برند محبوب
شاید تصور می کنید راه اندازی کلینیک دندان پزشکی با طی کردن مراحل قبلی به پایان می رسد. اما سخت در اشتباهید! از این پس باید برای ساخت یک برند اختصاصی وارد عمل شوید. همانطور که می بینید رقبای سر سختی فعالیت شما را پیگیری می کنند. آن ها دست به سینه ننشسته اند تا شما وارد عرصه رقابت شده و گوی موفقیت را از آن ها بدزدید. برای اینکه بر رقبای خود پیروز شوید، باید همواره یک قدم از آن ها جلوتر باشید.
برای تحقق این هدف لازم است تا نیاز مشتریان خود بشناسید و در صدد رفع آن بربیایید. از آنجایی که خدمات دندان پزشکی با تعرفه های بالایی عرضه می شود، پیشنهاد می کنیم امکان استفاده از خدمات اقساطی را نیز به لیست خدمات خود اضافه کنید. همچنین شرایطی به وجود آورید که مراجعین شما حضور در مطب شما را به سایر کلینیک ها ترجیح دهند.
این می تواند از طریق ارائه خدمات با کیفیت تر، تعامل سازنده با مراجعین، پیگیری حال آن ها پس از اتمام مراحل دندان پزشکی و …، به دست آید. همانطور که می دانید، داشتن یک برند اختصاصی می تواند آینده شما را متحول کند. پس برای ساخت یک نام خاص و متمایز، کفش آهنین بپوشید و تمام موانع را پشت سر بگذارید.
سخن پایانی
راه اندازی کلینیک دندان پزشکی یک پروسه زمانبر و انرژی بر است. اما اگر دانش خود را پیرامون مراحل راه اندازی و رفع چالش های پیش رو بالا ببرید، خیلی سریع از این فرآیند عبور می کنید. در این مطلب از بامکوک (بانک اطلاعات محل کسب و کار)، تلاش کردیم تا شما را با صفر تا صد راه اندازی مطب دندان پزشکی آشنا کنیم. امیدواریم از نکات کلیدی این مطلب برای راه اندازی سریع یک مطب خوش نام بیشترین استفاده را ببرید.