بامکوک مگ
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
راه اندازی فروشگاه فرش فروشی در 7 مرحله

راه اندازی فروشگاه فرش فروشی در 7 مرحله

راه اندازی فروشگاه فرش فروشی در کشوری که مهد فرش است، هوشمندانه به نظر می رسد. به خصوص اگر تصمیم داشته باشید مغازه خود را

محتوای جدول

راه اندازی فروشگاه فرش فروشی در کشوری که مهد فرش است، هوشمندانه به نظر می رسد. به خصوص اگر تصمیم داشته باشید مغازه خود را از شکل یک حجره قدیمی خارج کرده و به یک فروشگاه لوکس تبدیل کنید. در این صورت شانس زیادی برای جذب مشتری از سرتاسر جهان خواهید داشت. اگر تصمیم شما برای راه اندازی فرش فروشی قطعی است، اما نمی دانید اینکار را طی چه مراحلی انجام دهید، با این مطلب از بامکوک (بانک اطلاعات محل کسب و کار) همراه ما باشید. ما نه تنها شما را با مراحل راه اندازی فروشگاه فرش آشنا می کنیم، بلکه فوت و فن موفقیت در این بازار پر رقابت را نیز آموزش می دهیم.

نکات مهم در راه اندازی مغازه فرش فروشی

نکات مهم در راه اندازی مغازه فرش فروشی

از گذشته های دور تاکنون، تجار فرش جزو مرفه ترین افراد جامعه به حساب می آمدند. سود فروش فرش و صادرات آن به قدری بود که تاجران این صنف را به یکی از معتبرترین تجار بازار تبدیل کرده بود. هنوز هم فرش فروشی ها توانسته اند همان اعتبار و ابهت گذشته را حفظ کنند.

در این بین آن چیز که دستخوش تغییر قرار گرفته، شکل کلی مغازه فرش فروشی است. در قدیم تجار در یک حجره کوچک یا بزرگ تعداد زیادی فرش دستباف را در معرض فروش قرار می دادند. در آن زمان خبری از فرش های ماشینی که توسط دستگاه های پیشرفته تولید می شوند، نبود. در بسیاری از موارد خریدار فرش دستباف، به جای توجه به طرح کلی آن، تراکم فرش و نوع بافت آن را مورد توجه قرار می داد.

اما امروزه فاکتورهای دیگری برای خرید فرش به وجود آمده اند. مشتری های شما در خرید انواع فرش دستباف و ماشینی، علاوه بر تراکم و تعداد شانه های فرش، به نقشه و طرح کلی آن دقت می کنند. در صورتی که طرح یا رنگ فرض با ست مبلمان آن ها هماهنگی لازم را نداشته باشد، قید خرید را می زنند. همین حساسیت بالا در انتخاب طرح و رنگ موجب شده تا تولیدکننده فرش دستبافت و ماشینی تغییر رویه دهند.

بیشتر بخوانید: ایده های کاربردی برای فروش بیشتر در ابزار فروشی

در کنار این ها مشتریان شما به مشخصات فروشگاه فرش، نام تجاری آن و حتی دکوراسیون فضا نیز اهمیت می دهند. آن ها اشتیاقی به خرید فرش های گران قیمت از مغازه های کوچک و قدیمی ندارند. ترجیح می دهند فرش منزل خود را از یک مغازه لوکس با اجناس متنوع خریداری کنند. راه اندازی فروشگاه فرش فروشی بدون در نظر داشتن این نکات، عملاً با شکست روبرو می شود. لازم است تا در کلیه مراحل راه اندازی به این دسته از نکات کلیدی توجه داشته باشید.

راه اندازی فروشگاه فرش فروشی در 7 مرحله

راه اندازی فروشگاه فرش فروشی در 7 مرحله

با برخی نکات ساده، اما کلیدی آشنا شدید. حالا وقت آن رسیده تا خود را برای راه اندازی مغازه فرش، آماده کنید. برخلاف تصورتان، احداث حجره فرش فروشی، کار چندان سختی نیست. کافیست مراحل زیر را با دقت تمام، دنبال کنید.

1. طراحی یک بیزینس پلان جامع

از قدیم الایام، فروشندگان فرش برای راه اندازی مغازه خود، یک بیزینس پلن جامع طراحی می کردند. شاید نام آن را نمی دانستند، اما اینکار را با ظرافت بالایی انجام می دادند. شما نیز برای تضمین موفقیت خود در فروش فرش، باید برنامه ریزی داشته باشید. برای مثال مشخص کنید تأمین کننده شما چه برندی خواهد بود؟ به عنوان فروشنده فرش دستبافت فعالیت می کنید یا ماشینی؟ متراژ مغازه شما چقدر است و در کدام لوکیشن قرار دارد؟ و مواردی از این قبیل.

در صورتی که پیش از شروع کار و قبل از اجاره مغازه برای تمام این سوال ها پاسخ مناسب را پیدا کنید، دیگر دچار اتلاف وقت و سرمایه نمی شوید. شما برای بروز هرگونه اتفاق غیر منتظره آماده هستید و می دانید چالش های مسیر را چگونه حل کنید. این رمز موفقیت فرش فروشی های قدیم تهران است.

بیشتر بخوانید: ایده هایی جذاب برای راه اندازی فروشگاه عطر و ادکلن

2. پیدا کردن یک لوکیشن مناسب برای راه اندازی فروشگاه فرش فروشی

شاید تصور می کنید برای موفقیت در زمینه فروش فرش، باید مغازه خود را در بازار فرش راه اندازی کنید. اما این یک تصور اشتباه است. اگرچه راه اندازی فروشگاه فرش فروشی در بورس فروش فرش، ریسک اتلاف سرمایه را کمتر می کند، اما احداث مغازه فرش در لوکیشن های جذاب و پر تردد شهر به مراتب سودآور تر است. اگر امکان اجاره یک مغازه نسبتاً بزرگ در مراکز پر تردد شهر را دارید، چرا در انجام اینکار تعلل می کنید؟ می توانید با نمایش هر چه بهتر فرش های خود در مناطق پر رفت و آمد، شانس خود را برای جذب مشتری های پولدار و خاص پسند، بالا ببرید.

پس در دومین گام از راه اندازی حجره فرش فروشی سراغ یک لوکیشن خوب و جذاب بروید. از آنجایی که بودجه شما و میزان سرمایه تان در اجاره مغازه یا خرید آن اثر مستقیم می گذارد، زمان مناسبی را برای گشت و گذار در سطح شهر اختصاص دهید تا در نهایت بهترین لوکیشن را برای عرضه فرش پیدا کنید.

یک ویترین جذاب و خاص بسازید

3. یک ویترین جذاب و خاص بسازید

مشابه سایر فروشگاه ها در فرش فروشی ها نیز ویترین مانند یک آهنربای قوی عمل می کند. هرقدر چیدمان ویترین شما خلاقانه تر و خاص تر باشد، شانس بیشتری برای دیده شدن خواهید داشت. یک ویترین جذاب می تواند برای دقایقی عابرین را جلوه مغازه متوقف کند. آن ها به دقت به بررسی ویترین شما می پردازند و تحت تأثیر زیبایی و شکوه آن، وارد مغازه می شوند.

شاید عجیب به نظر برسد. اما اغلب بانوان با دیدن دکور جذاب مغازه و اجناس با کیفیت آن احساس نیاز می کنند. به گونه ای که به یکباره تصمیم به تعویض فرش خانه می گیرند. در صورتی که مغازه شما به خوبی دکور شده باشد، شانس زیادی برای جلب نظر این دسته از مشتریان خواهد داشت.

برای راه اندازی فروشگاه فرش فروشی موفق باید به دیزاین داخلی مغازه اهمیت دهید

4. اهمیت دیزاین داخلی مغازه در راه اندازی فروشگاه فرش فروشی

در گذشته خریداران فرش بلافاصله پس از ورود به مغازه، تمام توجه خود را صرف اجناس داخل آن می کردند. اما امروزه خریداران فرش، اعتبار مغازه را نه تنها از روی اجناس آن، بلکه از دکوراسیون و دیزاین داخلی آن می سنجند. در صورتی که دکور مغازه شما زیبا و شکیل به نظر برسد، می تواند برای مدتی مشتریان خود را حفظ کند.

در این مدت کوتاه می توانید بر تصمیم مشتریان خود اثر مثبت گذاشته و حتی افرادی که تصمیم به خرید ندارند را نیز به خرید یک فرش جدید مشتاق کنید. در صورتی که مغازه شما دارای دیزاین مطلوبی نباشد، همین فرصت کوتاه را نیز از دست می دهد. حتی اگر اجناس شما با کیفیت باشد و قدرت شما در توجیه مشتری بالا باشد، فایده ای ندارد! شما نتوانسته اید مشتری را داخل مغازه حفظ کنید! پس می توان سرمایه گذاری بر روی دکوراسیون و دیزاین داخلی مغازه را نیز یک اقدام هوشمندانه جهت جذب مشتری برشمرد.

برای راه اندازی فروشگاه فرش فروشی باید تمام سلایق را پوشش دهید

5. برای راه اندازی فروشگاه فرش فروشی موفق باید تمام سلایق را پوشش دهید

برای اینکه بتوانید از گروه های سنی مختلف، قومیت های مختلف و همچنین فرهنگ های متنوع مشتری داشته باشید، باید انواع فرش های دستبافت، ماشینی و عشایری را به ویترین مغازه خود اضافه کنید. در صورتی که اجناس شما تنها یک طیف مشخصی از طرح و نقش را پوشش دهد، تعداد محدودی از افراد پا به مغازه می گذارند.

همچنین پیشنهاد می کنیم در تجهیز مغازه خود سراغ جدیدترین طرح های فرش بروید. ممکن است در برهه ای که استارت راه اندازی فروشگاه فرش فروشی را می زنید، طرح های خاصی همچون پتینه بورس باشد. بهتر است چند مدل از این طرح ها را تهیه کرده و در معرض دید خاص پسندان قرار دهید. همین یک نکته کوچک و ساده می تواند برگ برنده شما در مدیریت مغازه فرش فروشی باشد.

بیشتر بخوانید: مراحل راه اندازی یک پت شاپ موفق

یک مغازه فرش فروشی مجهز و معتبر، انواع فرش را در خود جای می دهد. از جمله:

  • فرش خانگی در طرح ها و رنگ های مختلف
  • فرش صنعتی بسیار سنگین
  • فرش دستبافت شهرهای مختلف همچون کاشان، هریس، تبریز و …
  • فرش عشایری و روستایی
  • فرش های مختلف با شیوه بافت متنوع از جمله فرش لول، فرش تمام لول و فرش نیم لول
  • انواع فرش های پشمی، کرکی، ابریشمی، زربفت و سوف
  • فرش در ابعاد و اندازه مختلف مانند پادری، پشتی، گبه، قالی، کناره، قالیچه، پرده ای، خرسک و …
  • فرش های تزئینی همچون فرش چهره ای، دورو، برجسته، منظره ای و …
  • فرش های مختلف با ظرافت بافت متنوع مانند فرش نیمه ریز و ریز باف، فرش درشت باف و …
  • نقش های مختلف فرش مانند مدرن، سنتی، دستی، پرکار، ابتکاری، انتزاعی و ….
تبلیغات برای فروش بیشتر

6. تبلیغات برای فروش بیشتر

اگرچه فروش فرش یک کسب و کار سنتی است، اما باید برای موفقیت در عصر حاضر، این نوع کسب و کار را با تکنولوژی های نوین هماهنگ نمود. تبلیغات و بازاریابی می توان عصای جادویی شما در تحول کسب و کارتان باشد. هرقدر در امر تبلیغات موفق تر عمل کنید، پروسه برندسازی ساده تر و کوتاه تر خواهد شد. خیلی زود از آن سر تهران نیز مشتری پیدا می کنید.

می توانید کار را با ساخت یک وبسایت اینترنتی آغاز کنید و امکان خرید آنلاین را نیز به خدمات خود اضافه کنید. همچنین می توانید پیش از راه اندازی فروشگاه فرش فروشی، با طراحی و نصب بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر، حس کنجکاوری را در مخاطبین خود تحریک کنید. در آخر با برپایی یک مراسم افتتاحیه باشکوه، استارت فروش در مغازه را بزنید.

برای موفق شدن در راه اندازی مغازه فرش فروشی نمایندگی یک برند معتبر باشید

7. نمایندگی یک برند معتبر باشید

اگر به دنبال کاهش ریسک احداث یک کسب و کار جدیدی هستید، کار خود را با دریافت نمایندگی از برندهای معتبر فرش آغاز کنید. اینکار می تواند فواید زیادی در بر داشته باشد. مهم تر از همه اینکه دیگر نیازی به تبلیغات برند نخواهید داشت. چرا که برند شما توسط کارخانه اصلی تبلیغ شده و توسعه یافته است. از سوی دیگر شما به عنوان یک مغازه معتبر شناخته می شود و شانس زیادی برای فروش خواهید داشت.

سخن پایانی؛

راه اندازی فروشگاه فرش فروشی قلق های مخصوص خود را دارد. باید با چالش های این مسیر آشنا باشید و بتوانید پیش از شروع کار، راهکاری مناسبی برای حل آن ها بیابید. در این مطلب از بامکوک (بانک اطلاعات محل و کسب و کار)، تلاش کردیم تا شما را با نکات احداث یک مغازه فرش فروشی موفق آشنا کنیم. همچنین مراحل راه اندازی فروشگاه فرش را عنوان کردیم تا با خیالی راحت در این مسیر پا بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *

مطالب مرتبط

اشتراک‌گذاری