نورپردازی در مغازه های کوچک اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر به خوبی از پس طراحی نور بر بیایید، کسب و کار کوچک خود را به یک برند بزرگ و نامی تبدیل خواهید کرد. با توجه به محدودیت در ابعاد فضا، احتمالاً نورپردازی در یک مغازه کوچک، چالش های بسیاری را رقم بزند. پس ادامه این مطلب از بامکوک (بانک اطلاعات محل کسب و کار) را دنبال کنید تا با اصول طراحی سیستم نورپردازی در فروشگاه های کوچک، آشنا شوید.

طراحی نورپردازی در مغازه های کوچک ، با چند راهکار ساده
نور یکی از اصلی ترین فاکتورها در طراحی و دکوراسیون داخلی است. شاید ندانید. اما با طراحی صحیح نور می توان فضاهای کوچک را بزرگتر از آنچه که هست، نشان داد. این معجزه نور و انعکاس آن بر سطوح سفید و روشن است که به شما در بزرگنمایی در محیط، یاری می دهد. در کنار این، نورها می توانند با افزایش کیفیت دکوراسیون، ساده ترین طرح های داخلی را زیبا و شکیل جلوه دهند. پس یکبار برای همیشه، با نحوه نورپردازی در مغازه های کوچک آشنا شوید.

1- جانمایی صحیح تجهیزات نورانی در فضا
اولین گام از نورپردازی در فروشگاه های کوچک به جانمایی تجهیزات نورانی اختصاص می یابد. به تصویر بالا دقت کنید. این طراح به خوبی از پس طراحی نور برآمده است. او از چندین تجهیزات روشنایی برای افزایش شدت نور در فضا استفاده کرده است. همچنین از نورهای طبیعی به خوبی بهره یافته است. در پشت میز کانتر از یک لایه نور و بر روی قفسه های فروش نیز از لایه های دیگر نور استفاده کرده است.
بیشتر بخوانید: راهنمای طراحی دکوراسیون مغازه اجاره ای
نورهای سقفی به خوبی المان های تزئینی و همچنین قفسه های زمینی را روشن کرده اند. این ظرافت در طراحی نور و دقت در انتخاب رنگ و شدت نور، واقعاً قابل تحسین است. شما نیز می بایست در تناسب با ابعاد محیط خود، یک پلان از سیستم نورپردازی تهیه کرده و آن را به خوبی اجرا کنید. این می تواند به رمز موفقیت شما در طراحی نور در مغازه های کوچک، تبدیل شود.

2- به کارگیری منابع نور قوی و بزرگ در مغازه کوچک
در مغازه های کوچک، تشکیل نقاط تاریک می تواند اثرات مخربی بر روی دکوراسیون بگذارد. به همین خاطر است که همواره توصیه می کنیم در طول پروسه نورپردازی در مغازه های کوچک، با استفاده از منابع نور قوی و بزرگ، مانع از تشکیل سایه های شدید شوید. در فروشگاه بالا که یک جواهر فروشی کوچک است، از یک حباب نورانی بزرگ برای تأمین روشنایی عمومی استفاده شده است. همانطور که می بینید در هیچ یک از بخش های این مغازه، سایه های شدید و یا نور خیره کننده به چشم نمی خورد.

در این سالن آرایشی بسیار کوچک نیز، یک لوستر سقفی عهده دار تأمین نور مورد نیاز محیط گشته است. این لوستر زیبا با طرح انتزاعی و خاص خود، به دکور این فضا، اعتبار ویژه ای بخشیده است. شما نیز می بایست در انتخاب شکل کلی منابع اصلی نور، دقت و ظرافت لازم را به خرج دهید. همانطور که می بینید با اجرای ایده های خلاقانه، نتیجه نهایی بسیار شگفت انگیز جلوه می کند.

3- استفاده از چراغ های سقفی به تعداد کافی
برای اینکه فضای کوچک خود را بزرگتر از آنچه که هست نمایش دهید، نباید در استفاده از تجهیزات نورانی خساست به خرج دهید. بلکه به طور عکس می بایست از نورهای قوی برای روشن کردن مغازه خود استفاده کنید. این کار را می توانید از طریق نصب چراغ های سقفی به تعداد کافی، انجام دهید. در تصویر بالا نمونه موفقی از اجرای نورهای سقفی را مشاهده می کنید. این فروشگاه لوازم آرایشی کوچک به طور همزمان از نورهای توکار سقفی و یک لوستر خاص استفاده کرده است. همانطور که می بینید شما نیز در نگاه اول به سختی باور می کنید که این مغازه کوچک و نقلی است. به کارگیری نور طبیعی روز نیز به افزایش انعکاس در محیط کمک کرده و شکل خاص و متفاوتی به این فروشگاه بخشیده است.

در این تصویر نیز از یک لوستر سقفی دایره ای شکل استفاده شده که تناسب کافی با سبک دکوراسیون دارد. به جرأت می توان گفت این فضا، زیبایی و شکوه خود را مدیون به کارگیری این چراغ آویز سقفی است. شما نیز می بایست در نورپردازی در مغازه های کوچک، به گونه ای عمل کنید که تجهیزات روشنایی مغازه به نقطه قوت دکوراسیون آن تبدیل شوند.

4- نورپردازی صحیح کلیه قفسه های مغازه کوچک
در فروشگاه های نقلی و کوچک، می بایست عموم قفسه ها به یک نور ملایم و ملیح مجهز شوند. با این کار می توان به قفسه های فروش عمق داد. همچنین به محصولات فروشگاه، فرصتی برای نمایش داد. به تصویر بالا دقت کنید. بدون شک بلافاصله پس از ورود به این مغازه کوچک، نورپردازی قفسه ها، توجه شما را جلب می کنند. این نورها می توانند به راحتی بر الگوهای رفتاری مشتری اثر گذاشته و او را به خرید، ترغیب کنند. پس تلاش کنید تا در فروشگاه خود، از یک سیستم نورپردازی مجزا برای روشن کردن قفسه ها استفاده کنید. مطمئن باشید نتیجه کار شما را نیز شگفت زده خواهد کرد.

5- ترکیب نور با متریال های سفید و روشن
برای اینکه حس کوچک بودن ابعاد فضا را از بین ببرید، باید انعکاس نور در سطوح را بالاتر ببرید. این امر تنها زمانی محقق می شود که از سطوح روشن و صیقلی در محیط مغازه خود استفاده کنید. اگر دقت کرده باشید، بسیاری از فروشگاه های کوچک به سبک مدرن و با متریال های سبک، شفاف و صیقلی دیزاین می شوند.
بیشتر بخوانید: اهمیت طراحی و دکوراسیون مغازه
در این حالت نور بارها بر روی سطح منعکس شده و به چشم مخاطب بر می خورد. پیداست که بیننده نمی تواند در تشخیص ابعاد محیط دقیق عمل کرده و به خطا می افتد. این در حالیست که با استفاده از متریال های سنگین و تیره، نورهای فرصتی برای انعکاس نخواهند داشت. فروشگاه هایی که با این سبک طراحی می شوند، بیش از حد دلگیر و کوچک به نظر می رسند.

در تصویر بالا نمونه جذابی از ترکیب نورهای سفید با متریال های روشن را می بینید. این دکوراسیون به قدری شیک و مجلل جلوه می کند که توجه شما را به طور کامل از تخمین ابعاد محیط، از بین می برد. شما نیز می توانید با اجرای این ایده هر چند ساده، یک دکور زیبا و لاکچری بسازید.

6- نورپردازی پشت میز کانتر برای عمق بخشیدن به فضا
برای اینکه به مغازه خود عمق ببخشید، می توانید در پشت میز کانتر یک المان نورانی جذاب را به کار بگیرید. همچنین شما می توانید با نصب چراغ های آویز بر روی میز صندوق و یا حتی نورپردازی میز، شکل متفاوتی از نورپردازی در مغازه های کوچک را اجرا کنید. در تصویر بالا نمونه جذابی از نورپردازی میز کانتر را مشاهده می کنید. همانطور که پیداست، این شکل از طراحی نور توانسته به مغازه عمق بخشیده و آن را شیک جلوه دهد.

در این تصویر در پس زمینه میز کانتر از متریال شفاف شیشه استفاده شده و میز به شکل مجزا نورپردازی شده است. هرچند این میز کانتر بسیار کوچک و نقلی است، اما در واقع بسیار زیبا و خاص جلوه می کند. شما می توانید با الهام از این سبک از طراحی، دکور خاص خود را حتی در یک مغازه کوچک و نقلی، بسازید.

در این فروشگاه نیز از یک چراغ سقفی خاص بر روی میز کانتر استفاده شده است. میز نیز به طور خلاقانه به نوارهای نورانی مجهز شده و شکل متفاوتی دارد. همانطور که پیداست این سبک از نورپردازی تناسب کافی با سبک دکوراسیون داشته و بسیار زیبا جلوه می کند.

7- سرمایه گذاری بر روی نورپردازی ویترین و نمای مغازه کوچک
اگر مغازه شما بیش از حد کوچک و نقلی است، می توانید برای جلب نظر مشتری، بر روی نورپردازی ویترین فروشگاه و یا نمای مغازه، سرمایه گذاری کنید. به تصویر بالا دقت کنید. این فروشگاه کوچک با اجرای یک ایده جذاب برای نورپردازی، قادر است حتی از فواصل دور نیز مشتری را به سمت خود بکشاند. شیشه های شفاف ویترین این اجازه را داده اند که نورهای داخلی مغازه نیز به خوبی دیده شوند. نورپردازی در مغازه های کوچک بدین شکل، می تواند نتایج بسیار جذابی ایجاد کند.

در این فروشگاه، تمرکز اصلی طراح بر روی نمای ساختمان بوده است. اما ویترین نیز به خوبی به نوارهای نورانی مجهز شده است. غیر ممکن است که در زمان عبور از کنار این مغازه، لحظاتی را به تماشای ویترین آن نپردازید. در بسیاری از مواقع شما برای مشاهده دیزاین داخلی فروشگاه کنجکاو شده و وارد مغازه نیز می شوید. این یعنی خلاقیت در طراحی نما و نورپردازی صحیح آن می تواند به افزایش پاخور مغازه، کمک شایانی کند.

8- استفاده از نورگیرهای طبیعی در نورپردازی در مغازه های کوچک
بهترین روش برای نورپردازی در مغازه های کوچک، استفاده از نورهای طبیعی است. شاید ندانید اما نور طبیعی روز بیشترین کمک را به افزایش ابعاد محیط می کند. به همین خاطر است که کلیه فروشگاه های کوچک از نور روز برای روشن کردن و تأمین نور لازم استفاده می کنند. در تصویر بالا نمونه جذابی از استفاده از نورگیر طبیعی در یک کافه کوچک را مشاهده می کنید.
بیشتر بخوانید: 7 راهکار برای ساخت دکور مغازه با کمترین هزینه

اشعه های خورشید ضمن بزرگنمایی محیط، قادرند تا با پاکسازی آلودگی های محیطی، سطح انرژی مثبت را در فروشگاه بالا ببرند. با استقبال از نورهای طبیعی به راحتی می توانید حس نشاط و پویایی را در مغازه نقلی خود، تقویت کنید. پس هیچگاه با تصور اینکه نورپردازی مصنوعی شما از عهده تأمین روشنایی بر می آید، قید استفاده از نورگیرهای طبیعی را نزنید.

9- برجسته ساخت نام تجاری در نورپردازی در مغازه های کوچک
آرزوی هر کسب و کاری ست که برند تجاری خود را به یک برند نامی تبدیل کند. معمولاً فروشندگان مغازه های کوچک به واسطه کمبود فضا، از ساخت و توسعه برند اختصاصی خود ناامید می شوند. اما جای نگرانی نیست. شما نیز به اندازه سایر فروشگاه ها، فرصتی برای تثبیت نام تجاری خود در ذهن بیننده دارید. کافیست نام تجاری خود را به شکل برجسته در فروشگاه به نمایش بگذارید. به تصویر بالا دقت کنید.

در این فروشگاه، لوگوی تجاری به خوبی نورپردازی شده و در پشت میز کانتر در معرض دید مشتری قرار گرفته است. هرقدر ابعاد مغازه شما کوچک باشد، باز هم می توانید این ایده تأثیرگذاری در برندسازی را اجرا کنید. در این حالت نه تنها به افزایش کیفیت دکوراسیون کمک کرده اید، بلکه خود را در مسیر برندسازی نیز قرار داده اید.
سخن پایانی
نورپردازی در مغازه های کوچک تأثیرات شگرفی بر روی کیفیت دیزاین داخلی و بزرگنمایی در محیط می گذارد. اگر تصمیم دارید تا مغازه کوچک خود را به یک برند معروف و محبوب تبدیل کنید، باید بر روی طراحی سیستم نورپردازی، سرمایه گذاری کنید. می توانید با اجرای ایده های ذکر شده در این مطلب از بامکوک (بانک اطلاعات محل کسب و کار)، یک طرح خاص به سیستم نورپردازی خود اضافه کنید.