راهاندازی کسب و کار طلافروشی یکی از شغلهای پردرآمد و پربازده است که نیاز به سرمایه، تجربه و دانش زیادی دارد. برای راهاندازی طلافروشی باید با شرایط بازار، نوسانات قیمت طلا، مجوزها و تجهیزات لازم آشنا باشید. همچنین باید مهارتهای فروش، مذاکره، طراحی و طلاسازی را یاد بگیرید. راهاندازی کسب و کار طلافروشی ممکن است در ابتدا سخت و پرچالش باشد اما در صورت انجام صحیح و حرفهای، سود بالایی را به شما خواهد رساند.

موفقیت در طلا فروشی آرزوی افرادی ست که به تازگی وارد حوزه خرید و فروش طلا و جواهرات شده اند. احتمالاً شما هم مانند سایرین تصور میکنید با راهاندازی کسب و کار طلافروشی، به سرعت پولدار میشوید. اگرچه طلافروشان سرمایه ارزشمندی در اختیار داشته و جزو افراد مرفه جامعه به حساب میآیند. اما اگر همین افراد نیز با اسرار راه اندازی یک طلافروشی خوب آشنا نباشند، جایگاه ویژه ای در بازار فروش به دست نمی آورند. بر همین اساس پیشنهاد می کنیم برای موفقیت در فروش طلا و جواهرات، این مطلب از بامکوک (بانک اطلاعات محل کسب و کار) را از دست ندهید.

اسرار موفقیت در راهاندازی کسب و کار طلافروشی
راه اندازی هر کسب و کاری، نیاز به یادگیری قلق های آن دارد. نمی توان گفت کلیه مغازه های طلا فروشی موفق هستند. بسیاری از آنها مدتها بدون اینکه مشتری داشته باشند، مغازه خود را حفظ میکنند. اگر چه سرمایه این دسته از افراد بدون فروش نیز پابرجا میماند. اما کدام طلا فروشی است که از فروش بالا و اعتبار خاص در بازار خوشش نیاید؟
بیشتر بخوانید: مراحل راه اندازی یک پت شاپ موفقاحتمالاً شما خواننده عزیز نیز به فکر راه اندازی مغازه طلا فروشی و یا ارتقا سطح کار خود هستید. اول از همه به شما از بابت داشتن یک ایده خوب برای حفظ سرمایه و سودآوری روز افزون تبریک میگوییم. همچنین دعوت میکنیم تا با اسرار موفقیت در مدیریت طلا فروشی آشنا شوید. در یک نگاه کلی میتوان فوت و فن راه اندازی یک طلا فروشی موفق را در موارد زیر عنوان نمود.

یک بیزینس پلن جامع و کلی
موفقیت در طلا فروشی بدون داشتن یک پلان برنامه ریزی جزئی، عملاً غیر ممکن است. بر همین اساس توصیه می کنیم برای کلیه فعالیت های خود، از قبل یک پلان مشخص و دقیق داشته باشید. هرگونه فعالیت شما در این صنف پر سود بایستی طی یک برنامه دقیق انجام شود.
برای مثال اگر تصمیم به انجام تبلیغات دارید، باید دقیقاً مشخص کنید اینکار را با چه هدفی انجام داده و با چه ابزاری محقق می سازید. همچنین اگر تصمیم به ساخت یک ویترین جدید، خاص و یا متفاوت دارید، چگونه آن را می سازید. در پلان برنامه ریزی خود به تمام نکات و جزئیات اشاره کنید تا در حین کار دچار فراموشی و سهل انگاری نشوید. به خاطر داشته باشید آنچه که مغازه شما را از سایر رقبا متمایز می کند، ترسیم یک بیزینس پلن دقیق و تعهد به انجام آن است.
انتخاب یک لوکیشن خوب و پرتردد
اگر در اولین گام های راهاندازی کسب و کار طلافروشی هستید، برای اجاره یا خرید مغازه سراغ لوکیشنهای خوب بازار بروید. اجاره مغازه در بازار طلا فروش ها اقدامی هوشمندانه است که خواه و ناخواه، تعداد مشتریان و بازدیدکنندگان شما را افزایش می دهد.
با اینحال این امکان وجود دارد که در محله های مختلف تهران نیز یک مغازه خوب در محل تردد مردم اجاره کنید. می توانید امنیت این مغازه را توسط دوربین های مدار بسته و سنسور های هوشمند تأمین کنید. مغازه های محلی در صورتی که با استراتژی های خوبی مدیریت شوند، پر رونق خواهند بود.

تبلیغات و بازاریابی در کسب و کار طلافروشی
عامل موثر دیگر تبلیغات جامع و بازاریابی حرفه ای است. در عصر حاضر که همه ما در فضای مجازی حضور داریم، بدون داشتن یک اکانت معتبر و یک وبسایت حرفه ای، موفقیت در کسب و کار به تعویق می افتد. بر همین اساس پیشنهاد می کنیم تا تمام دقت، مهارت و بخش زیادی از سرمایه خود را صرف تبلیغات کنید.
بیشتر بخوانید: 6 گام تا راه اندازی فروشگاه کیف و کفشعلاوه بر تبلیغات مجازی در شبکه هایی همچون اینستاگرام، تبلیغات فیزیکی نیز تأثیر فوق العاده ای بر فروش می گذارد. ابزارهای تبلیغاتی فیزیکی تنوع بی نظیری دارند. اما مواردی همچون تابلو مغازه یا بنر تبلیغاتی در سطح شهر، تأثیر بیشتری بر موفقیت در طلا فروشی می گذارند.
اگر تصمیم دارید تا خود را به عابرین و سواره ها بشناسانید، حتماً یک تابلو تبلیغاتی جذاب بر دکور مغازه خود نصب کنید. این تابلو می تواند نظر همگان را به مغازه شما جلب کند. استفاده از بنرهای تبلیغاتی نیز اعتبار شما را در بازار فروش بالا می برد. در کنار این ها فعالیت در فضای مجازی نیز شانس شما را برای برندسازی بیشتر می کند. پس از تمام این ابزارها در همراهی هم استفاده کنید.

طراحی یک دکور جذاب در راهاندازی کسب و کار طلافروشی
مشخصاً هر قدر ویترین مغازه شما شیک تر و لاکچری تر باشد، شانس بیشتری برای جذب مشتری خواهد داشت. امروزه اغلب بانوان تحت تأثیر ویترین طلا فروشی ها و یا دکور جذاب مغازه وارد آن می شوند. در بسیاری از موارد نیز پس از مشاهده تنوع طلا و جواهرات احساس نیاز کرده و به فکر سرمایه گذاری در این بازار می افتند. اگر یک دکور جذاب داشته باشید، مانند یک آهنربا، این دسته از مشتری ها را به خود جذب می کنید. پس در ساخت یک ویترین خاص و متفاوت، خساست به خرج ندهید.
پیشنهاد می کنیم به منظور احترام به مشتری، یک ست مبلمان راحتی در مرکز مغازه قرار دهید. اجازه دهید تا مشتریان خاص و لاکچری پسند شما برای دریافت مشاوره های لازم، کمی در فضای امن مغازه استراحت کنند. اگر این امکان در مغازه کوچک و نقلی شما وجود ندارد، باز هم یک فضای کوچک برای استراحت تدارک ببینید. چرا که اغلب مشتریان شما در همراهی با یک یا دو نفر به خرید طلا می آیند. بهتر است زمینه استراحت همراهان را فراهم کنید تا خریدار با خیالی راحت انواع طلاها را تست کند.
اصول مشتری مداری را آموزش ببینید
در بسیاری از موارد، مغازه به واسطه بهره مندی از یک دکور جذاب و ویترین متفاوت، مشتری های بسیاری را جذب می کند. اما مشتریان پس از مدت کوتاهی بدون اینکه خریدی انجام دهند، از مغازه خارج می شوند. می دانید علت کار چیست؟ شما نتوانسته اید با زبان نرم و کلام نافذ مشتری را به خرید تشویق کنید. به همین خاطر است که با وجود داشتن مشتری، شانس فروش ندارید.
موفقیت در طلا فروشی بدون داشتن مهارت گفتاری و زبان بدن صحیح، یک امر محال و غیر ممکن است. بر همین اساس تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا با مشتری هایتان با زبانی نرم و دلنشین صحبت کنید. پس از اینکه اطلاعات خود را نسبت به مشخصات انواع طلا و جواهر بالا بردید، با مشتریانتان به بحث و گفتگو بپردازید. بدون شک آن ها با شنیدن اطلاعات جذاب شما شگفت زده خواهند شد.
همچنین به خاطر داشته باشید بسیاری از بانوان ماه ها قبل از خرید قطعی به مغازه شما می آیند. در صورتی که اطلاعاتی کامل دریافت کنند و از طرح طلا خوششان آمده باشد، پس از مدتی به مغازه شما باز می گردند. بازگشت مشتری به مغازه بسیار نوید بخش است. این یعنی مشتری از رفتار و محصولات شما لذت کافی را برده است. پس با همین فرمان جلو بروید.
بیشتر بخوانید: ایده های جذاب برای راه اندازی مزون لباس عروس
سراغ طرح های جدید و بروز بروید
همانطور که می دانید، طراحی طلا و جواهر به یک صنعت رو به رشد تبدیل شده است. هر روزه طرح های جدید از طلا و جواهر روانه بازار می گردند. از سوی دیگر مشتری های شما که عمدتاً بانوان خوش سلیقه و بروز هستند، جدیدترین مدل ها را برای خرید انتخاب می کنند. در صورتی که طرح طلا و جواهر در ویترین مغازه شما قدیمی و دمده باشد، شانسی برای جذب مشتریان جوان و خاص پسند نخواهید داشت. بهتر است به جای سرمایه گذاری بر روی طرح های قدیمی، خرید طرح های جدید، ظریف و بروز را در اولویت قرار دهید.

تمام سلایق را پوشش دهید
برای موفقیت در طلا فروشی باید تلاش کنید تا سلایق تمام مشتریان را پوشش دهید. بدین منظور ویترین خود را به بخش های مختلف تقسیم کنید. بخشی از ویترین را به طرح های قدیمی و نوستالژیک اختصاص دهید تا خرید بانوان مسن را از دست ندهید. بخش دیگر آن را نیز به طرح های جدید و مدرن اختصاص دهید. می توانید گوشه ای از ویترین را نیز با طرح های بچگانه تکمیل کنید. با اینکار با یک تیر چند نشان را می زنید.
همچنین دقت داشته باشید ویترین مغازه را تنها با طلاهای سنگین پر نکنید. از آنجایی که بودجه هر خریدار برای سرمایه گذاری در بازار طلا کاملاً متفاوت است، انواع طلاها را در وزن های مختلف تهیه کنید. اینکار نیز تمام بودجه ها را پوشش داده و احتمال فروش را بالا می برد.
سخن پایانی؛
موفقیت در طلا فروشی بدون در نظر گرفتن قلق های مخصوص این کسب و کار، سال ها زمان می برد. این در حالیست که می توان با انجام تبلیغات گسترده، انتخاب یک لوکیشن مناسب و چند نکته ساده دیگر، موفقیت را در کوتاه مدت نیز تجربه نمود. اگر تصمیم دارید تا نام تجاری خود را در لیست محبوب ترین طلا فروشی های شهر تهران قرار دهید، رعایت نکات ذکر شده در این مطلب از بامکوک (بانک اطلاعات محل کسب و کار) را در اولویت قرار دهید.
یک دیدگاه
عالی بود