نورپردازی در پرده فروشی به عنوان یکی از محبوب ترین فروشگاه های دکوراسیون داخلی، اهمیت زیادی دارد. اگر دقت کرده باشید، برندهای معتبر در زمینه فروش پرده، نه تنها در طراحی دکوراسیون و ویترین، بلکه در طراحی نور نیز حرفه ای عمل می کنند. برای اینکه شما نیز در طراحی سیستم نورپردازی فروشگاه خود موفق عمل کنید، بهتر است تا ادامه این مطلب از بامکوک (بانک اطلاعات محل کسب و کار) را دنبال کنید.

راهکارهای موثر برای نورپردازی در پرده فروشی
نور یکی از مهم ترین ارکان در طراحی و دکور داخلی است. بدون در اختیار داشتن یک سیستم نورپردازی حرفه ای و قوی، نمی توانید زحماتی که برای دیزاین داخلی مغازه کشیده اید، در معرض دید مشتری قرار دهید. نورها این امکان را به وجود می آورند که نمایش جذاب و متفاوتی از محصول داشته باشید.
پس برای هرچه بهتر شدن طرح داخلی مغازه و همچنین ویترین آن، می بایست در طراحی نور نیز حرفه ای عمل کنید. راهکارهای مختلفی برای خلق یک سیستم نورپردازی خاص و منحصر بفرد وجود دارد. مهم ترین و کارسازترین آن ها، شامل موارد زیر می شوند.

1- جانمایی صحیح تجهیزات روشنایی در فروشگاه پرده
اولین چالشی که افراد در نورپردازی در پرده فروشی با آن روبرو می شوند، جانمایی تجهیزات روشنایی است. واقعیت است که مشخصات هر فروشگاه با دیگری تفاوت های بسیاری دارد. از این رو نمی توان از یک فرمول خاص برای نصب تجهیزات در عموم مغازه ها، استفاده کرد. در این زمینه توصیه می کنیم از یک طراح نور حرفه ای کمک بگیرید. همچنین دقت داشته باشید، المان های نورانی باید به طریقی نصب شوند که در هیچ یک از نقاط مغازه، شاهد نقاط صد در صد تاریک نباشیم.
بیشتر بخوانیم: اصول طراحی ویترین فروشگاه مبل و لوازم خانگی

وجود تاریکی محض در برخی بخش ها موجب ایجاد حس منفی در مشتری شما و او را نسبت به شما بی اعتماد می کند. از سوی دیگر باید دقت داشته باشید که با نصب چندین تجهیزات روشنایی در یک نقطه، باعث تقویت بیش از حد نور و خیرگی چشم نشوید. این حالت نیز موجب دفع مشتری شده و سودمند نخواهد بود. بهتر است تجهیزات روشنایی را به گونه ای نصب کنید که یک روشنایی عمومی در مغازه ایجاد شده و چندین لایه نور روی هم سوار شوند. در تصویر بالا می توانید نمونه ساده ای از تأمین روشنایی عمومی به شکل صحیح و ایده آل را مشاهده کنید.

2- تعیین شدت و رنگ نور در تناسب با طرح داخلی دکوراسیون
دومین چالش پیش رو، تعیین شدت نور و انتخاب رنگ آن است. برای تعیین رنگ نور به راحتی می توانید از سبک دکور مغازه الگو بگیرید. برای اینکار ابتدا سبک و سپس هارمونی رنگ حاکم بر محیط را در نظر بگیرید. اگر مغازه شما بر پایه رنگ های سفید، روشن و سبک مدرن طراحی شده، به راحتی می توانید از رنگ های سرد یا گرم استفاده کنید. به طور معمول در این مغازه ها از نور با رنگ های سرد استفاده می شود. نمونه موفقی از اجرای این ایده را در تصویر بالا مشاهده می کنید.

اما در صورتی که هارمونی رنگ های گرم و همچنین سبک سلطنتی و کلاسیک در مغازه شما به اجرا در آمده، سراغ رنگ نورهای گرم بروید. انجام این کار کمک می کند تا نور فضا همخوانی و هماهنگی لازم را با دکور داخلی داشته باشد. در تصویر بالا ترکیب متعادل نورهای گرم با رنگ های گرم را مشاهده می کنید.

3- استفاده از تجهیزات روشنایی خاص در پرده فروشی
اگر تصمیم دارید تا دکو مغازه خود را از سایر فروشگاه ها متمایز کنید، می توانید در کنار سرمایه گذاری بر روی دکوراسیون، بر روی نورپردازی در پرده فروشی نیز سرمایه گذاری کنید. کافیست در انتخاب تجهیزات روشنایی همچون لوستر، چراغ های آویز و حتی چراغ های تأکیدی، سراغ نمونه های خاص و جذاب بروید. در این صورت دکور محیط خودبخود شکل خاص و متمایزی پیدا می کند. این ساده ترین و مقرون به صرفه ترین روش برای خلق یک دکور اختصاصی و منحصر بفرد است. با بررسی تصویر بالا متوجه می شوید، رمز موفقیت این طراح در ایجاد یک دکور زیبا و شکیل، استفاده از تجهیزات روشنایی متفاوت بوده است.
بیشتر بخوانید: اصول نورپردازی در فروشگاه پارچه فروشی

4- به کارگیری نورهای خطی یا تأکیدی برای نمایش محصول
خب پیداست که هدف اصلی شما در طراحی نور و دیزاین داخلی، نمایش صحیح و ایده آل محصول است. پس باید برای رگال های پرده و قفسه ها، یک سیستم نورپردازی مجزا، طراحی کنید. در این صورت می توانید شاهد توجه ویژه مشتریان به محصولات خود باشید. در تصویر بالا از سیستم نورپردازی تأکیدی برای نمایش هرچه بهتر محصول استفاده شده است. شما نیز می توانید با اجرای این سیستم، مشتری را در تشخیص کیفیت و رنگ محصول، یاری دهید.

5- قرارگیری در مسیر برندسازی با نورپردازی در پرده فروشی
شاید ندانید اما برترین برندها، از کلیه ابزارهای تبلیغاتی برای معرفی برند خود استفاده می کنند. یکی از همین ابزارها، نورپردازی تابلو مغازه است. در واقعیت هر آنچه که به تثبیت برند در ذهن مشتری کمک کند، شما را در مسیر برندسازی قرار می دهد. با طراحی نور در فروشگاه پرده نیز می توان نام تجاری را در ذهن مشتری ماندگار کرد. پس تلاش کنید تا مشابه تصویر فوق، یک جلوه جذاب از نور در نام تجاری خود ایجاد کنید. در نهایت متوجه اثرات شگفت انگیز این راهکار، خواهید شد.

6- استفاده از نورگیرهای طبیعی در مغازه پرده فروشی
با نورپردازی در پرده فروشی از طریق سیستم نورپردازی مصنوعی، نمی توان استفاده از نورهای طبیعی را کنار گذاشت. بهتر است از نور روز نیز برای روشنایی عمومی مغازه استفاده کرد. اما نباید تحت هیچ عنوانی، به این شکل از تأمین نور، وابسته بود. نور خورشید قادر است تا با نفوذ به بخش های داخلی مغازه، فضای آن را پاکسازی کرده و سطح آلودگی های محیطی را نیز کاهش دهد. می توان انتظار داشت نور روز به کاهش انرژی های منفی نیز کمک شایانی دهد. پس تلاش کنید تا با استفاده از نور کنترل شده، سطح نور مغازه را بالا ببرید.
بیشتر بخوانید: نورپردازی در مغازه های کوچک، ساده و تأثیرگذار

7- نورپردازی ویترین مغازه پرده فروشی
برای داشتن یک ویترین زیبا و جذاب، به استفاده از تجهیزات روشنایی و طراحی نور، احتیاج خواهید داشت. توصیه می کنیم در طراحی نور در ویترین، از المان های نورانی خاص استفاده کنید. با این کار می توانید مشتری را حتی از فواصل دور نیز متوجه کسب و کار خود کنید. در تصویر بالا نمونه موفقی از نورپردازی ویترین پرده فروشی را مشاهده می کنید. بدون شک شما نیز با عبور از کنار این مغازه، به تماشای فضای داخلی آن، اغوا می شوید.
نتیجه گیری
نورپردازی در پرده فروشی اگرچه کار ساده ای نیست، اما می تواند نتایج شگفت انگیزی به جای بگذارد. با طراحی صحیح نور و جانمایی درست تجهیزات روشنایی، به خوبی می توانید از پس نورپردازی بربیایید. در این مطلب از بامکوک (بانک اطلاعات محل کسب و کار)، تلاش کردیم تا شما را با چند راهکار ساده برای خلق یک سیستم نورپردازی زیبا و خاص، آشنا کنیم. امیدواریم از نکات ذکر شده در این مطلب، نهایت استفاده را ببرید.