امروزه دیگر دوران پاساژسازی سرآمده است . تا چند سال پیش مراکز تجاری مدرن به پاساژهایی مانند «میلاد نور» گفته میشد، اما امروزه عصر «مال»هایی مانند «کورورش»، «پالادیوم» و… فرا رسیده است . ساخت چنین مراکز مدرنی که تنها جایی برای خرید کردن نیست و میتوان یک روز تفریحی را در آن سپری کرد ، یک ایده جذاب برای افراد جامعه تا روزه خود را در این مال ها سپری کنند. اما وجود چنین «مال»هایی میتواند اثرات مثبت و منفی را هم با خود به همراه داشته باشد که در ادامه به بررسی اثرات ساخت مال ها در کلان شهر ها بپردازیم.
اثرات ساخت مال ها در کلان شهر ها
مال ها مهمانان جدید کلانشهرهای ایران در سالهای اخیر هستند که تعداد آن ها روز به روز بالاتر میرود. مجتمعهای تجاری بزرگی که امکان خرید، تفریح و وقتگذرانی را یکجا فراهم میکند.
این تعریفِ یک جملهای، مالها را ضروری و کاربردی جلوه میدهد اما قضیه به این سادگی نیست. وجوه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مال ها آنقدر متنوع و پیچیده است که اتفاق نظری سر خوب یا بد بودن آن ها موجود ندارد .
موافقان، معتقدند مالها جانِ تازهای به اقتصاد معیوب ما میبخشند، سطح رفاه را بالا میبرند و گردشگر جلب میکنند. اما مخالفها مبهم بودن منابع مالی بعضی از این مجتمعهای تجاری را زیر سوال میبرند و دامن زدن به مصرفگرایی و فاصله اجتماعی را عوارض ناگزیر رشد آنها میدانند.

اثرات مثبت ساخت مال ها
1. مدرن شدن شهر ها
شهر هایی که چنین مراکزی داشته باشد، علاوه بر افزودن زیبایی بصری شهری؛ باعث میشوند تا کمکم شباهتهایی به شهرهای بزرگ پیشرفته هم پیدا کند. گامی که اگر درست برداشته شده باشد میتواند بسیار هم خوب باشد.
2. مکانی برای تفریح
مال ها مکانی برای خرید و سرگرمی شما هستند. اختصاص دادن بخش بزرگی از این مراکز به رستورانهای زنجیرهای، شهربازی، سینما و… برای بسیاری از مردم آنقدر خوب و هیجانانگیز است که باعث میشود برای یک بار هم شده تجربه حضور و استفاده از امکانات آن را تجربه کنند.

3. داشتن پارکینگ
از بزرگترین دغدغههای افراد برای خرید کردن، پیدا کردن جای پارک آن است. مال ها با داشتن پارکینگهای ظرفیت بالا باعث شدهاند تا مردم هرچه بیشتر ترغیب شوند که به این مراکز بیایند چون میتوانند ماشینشان را در جایی مطمئن قرار داده و به تفریح و خریدشان بپردازند.
4. وجود برند های متنوع
کسانی که علاقمند به خرید برندهای مختلفاند بدانند که اکثر آنها در این مراکز مدرن تجاری دور هم جمع هستند و آنها میتوانند با بررسی و مقایسه آنها آنچه که دوست دارند تهیه کنند.
بیشتر بخوانیم : ارزش سرقفلی مغازه چقدر است ؟
اثرات منفی ساخت مال ها در کلان شهر ها
تا به اینجای مقاله اثرات مثبت ساخت مال ها در کلان شهر ها را با هم بررسی کردیم. اما ساخت مال ها اثرات منفی داد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

1. گران شدن کالاها
مراکز مدرن تجاری از یک طرف در مناطقی از شهر ساخته شدهاند که به عنوان مناطق بالای شهری شناخته میشوند. از سوی دیگر بابت ساخت آنها هزینه بسیار زیادی شده است. نکته دیگر وجود نمایندگیها و برندفروشیهای معتبر است که بار ارزشی کالاها را تا حدودی بالا برده است.
این موارد موجب میشود تا هزینه خرید و اجاره هر مغازه این مراکز بسیار بالا برود و کسانی که در این مراکز مشغول به فروش کالاهایشان هستند قیمت کالاهایشان را بالاتر ببرند که این موضوع باتوجه به هزینههای بالا ، گرانقیمت بودن آن ها طبیعی خواهد بود.
در هر صورت عدهای هم معتقدند کسی که وارد چنین مراکزی میشود باید بابت حضور در چنین محیط و فضایی هزینه آن را هم پرداخت کند چون برای ساخت و قرار دادن تمام مجموعهها در کنار هم هزینه بسیاری صورت گرفته شده است.
2. بیرونقی پاساژهای کوچکتر
مال ها برای هرکسی خوب باشند؛ اما برای پاساژها و مغازههای کوچک چندان خوب نیستند. چون رونق بازار آنها گرفته میشود و مردم دیگر ترجیحشان این است به جای رفتن به آن مراکز، وارد مال های مدرن و خاص شوند.
در حال حاضر در بسیاری از نقاط ابرشهرهای کشور، مجتمعهای تجاری مدرنی به وجود آمدهاند که میشود به راحتی یک روز را در آن گذراند. این مراکز تجاری به خاطر خدمات وسیعی که میدهند بسیار ارزشمند و قدرتمندند و ارزششان به اندازه یک شهرک صنعتی و هتل بزرگ خواهد بود که برای مردم هم خوشایند است.