
راه اندازی بوتیک لباس فروشی اگرچه یک ایده ناب و بکر نیست، اما هنوز هم سودآور است. اگر به فکر احداث یک بوتیک خاص و منحصربفرد هستید، جای شما در بازار فروش لباس خالی است! می توانید با ایده های جذاب خود، سهم گسترده ای از بازار فروش لباس را به فروشگاه خود اختصاص دهید. در این مطلب از بامکوک (بانک اطلاعات محل کسب و کار) تصمیم دارید تا شما را با فوت و فن راه اندازی یک بوتیک موفق و معتبر، آشنا کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

نکات مهم در راه اندازی بوتیک لباس فروشی
همه ما تصور می کنیم بوتیک ها مغازه های کوچکی هستند که تنها به عرضه لباس زنانه یا مردانه می پردازند. این در حالیست که فروشگاه های توزیع کننده شال و روسری، عطر و ادکلن و کیف و کفش نیز با عنوان بوتیک شناخته می شوند.
پس می توان گفت اولین مرحله از راه اندازی یک بوتیک، تعیین نوع فعالیت است. احتمالاً شما خواننده این مطلب تصمیم دارید تا یک بوتیک لباس فروش راه اندازی کنید. بوتیکی که در آن مشتریان برای خرید اجناس شما سر و دست می شکنند. اما افتتاح این نوع فروشگاه، نیاز به مهارت، تخصص و هنر بسیاری دارد. شما می بایست علاوه بر تأمین اجناس با کیفیت، قدرت تأثیرگذاری بر روی مشتری را داشته باشید.
بخش گسترده ای از مشتری های شما بلافاصله پس از ورود به مغازه احساس نیاز می کنند. در حالیکه پیش از این حتی فکر خرید لباس را نداشته اند. مغازه شما می بایست محیطی جذاب برای این دسته از مشتری ها باشد. چرا که مشتری هایی که به شکل ضروری و اورژانسی به لباس نیاز دارند، یا از شما یا از سایر مغازه ها یک لباس خرید می کنند. برای آن ها بسیاری از پارامترهای مهم خرید مطرح نیست! در این مطلب از بامکوک شما را با نحوه جذب افرادی که تصمیم به خرید ندارند، آشنا می کنیم. کاری سنجیده و هوشمندانه که کسب و کار شما را متحول می کند.

نکته اول؛ اهمیت نوع محصول و اجناس در راه اندازی بوتیک لباس فروشی
حتماً دقت کرده اید زمانی که وارد مغازه هایی می شویم که به طور مشترک به فروش محصولات بچگانه زنانه و مردانه می پردازند، نوعی احساس سردرگمی پیدا می کنیم. تا از یک لباس خوشمان می آید، متوجه می شویم که این مدل مردانه یا زنانه است!
پس بهتر است در راه اندازی بوتیک لباس فروشی خود، تمرکز خود را بر روی تأمین نوع خاصی از محصول بگذارید. برای مثال بوتیک لباس زنانه یا مردانه راه اندازی کنید. تلاش نکنید تا با تأمین لباس بچگانه، سهمی از این بازار نیز داشته باشید. اینکار نه تنها کمکی به رونق کسب و کارتان نمی کند، بلکه موجب دفع مشتری نیز می شود.
مگر اینکه بوتیک شما به قدری بزرگ و وسیع باشد که بتواند چند رگال مختلف را در نقاط مختلف تحت پوشش قرار دهد. در این حالت با یک تفکیک ساده و محسوس، بخش های مختلف بوتیک را از یکدیگر متمایز کنید. در این صورت مشتریانی که نیاز به خرید لباس بچگانه ندارند، از رگال کودکان عبور نمی کنند و به طور مستقیم به رگال زنانه یا مردانه می رسند. این سیرکولاسیون و دسترسی مناسب، رمز موفقیت شما در مدیریت رگال های مختلف خواهد بود.
بیشتر بخوانیم :6 چیدمان برای طراحی دکور مغازه شال و روسرینکته دوم؛ یک سبک خاص را دنبال کنید
تفاوتی ندارد بوتیک شما زنانه است یا مردانه، بهتر است تا از یک سبک خاص برای تأمین محصول استفاده کنید. برای مثال اگر بوتیک لباس زنانه دارید، لباس های خانگی را در کنار لباس مجلسی قرار ندهید. اینکار از اعتبار بوتیک شما کم می کند. به یک سبک خاص متعهد بمانید و طیف متنوعی از رنگ و طرح را در معرض دید مشتری قرار دهید. در این حالت شانس زیادی برای فروش نوع خاصی از لباس خواهید داشت.

نکته سوم؛ یک ویترین جذاب بسازید
در راه اندازی بوتیک زنانه و مردانه، تمرکز اصلی شما می بایست بر روی ساخت ویترین باشد. چرا که اغلب مشتریان شما تحت تأثیر شکل و فرم ویترین وارد آن می شوند. در صورتی که ویترین شما نمایش جذابی نداشته باشد، در جذب مشتری موفق عمل نمی کند. این در حالیست که یک ویترین خاص و منحصربفرد مانند یک آهنربای قوی عمل کرده و مخاطبین فروشگاه را به راحتی جذب می کند.
خلاقیت در چیدمان ویترین برگ برنده شما در راه اندازی بوتیک لباس فروشی خواهد بود. اگر دقت کرده باشید، همه بوتیک داران از ویترین مغازه برای معرفی خدمات خود استفاده می کنند. اما این بدین معنا نیست که ویترین مغازه را با لباس های مختلف پر کنید. یک ویترین شلوغ و درهم توانایی چندانی در جذب مشتری ندارد. با اینکه محصولات را به طور کامل معرفی می کند. برای خلق یک ویترین خاص و جذاب، کافیست تا بهترین و پر فروش ترین محصولات خود را به شکل خلاقانه به نمایش بگذارید.

نکته چهارم در راه اندازی بوتیک لباس فروشی؛ یک دکور چشمگیر در داخل بوتیک ایجاد کنید
ویترین چهره بیرون بوتیک شما و دکوراسیون محیط چهره داخلی آن است. مشتریان شما تحت تأثیر دکور ویترین وارد مغازه می شوند. اما اگر در داخل مغازه نتوانند همان زیبایی و جذابیت را مشاهده کنند، به سرعت از بوتیک خارج می شوند. پس باید دکوراسیون داخی بوتیک را نیز جدی بگیرید.
گاهی برخی سرمایه گذاران، صرف هزینه برای دکوراسیون و چیدمان را اتلاف بودجه تلقی می کنند. این در حالیست که در بازار رقابتی میان بوتیک ها، آنچه که موجب تمایز می شود، دکوراسیون و چیدمان است. پیشنهاد می کنیم برای دیزاین داخلی مغازه از طراحان مجرب کمک بگیرید.
در این حالت هر آنچه که برای چیدمان بوتیک خود خرج می کنید، خیلی سریع به جیبتان باز می گردد. آن ها با ایجاد یک هماهنگی زیبا میان ویترین و دکور مغازه، بوتیک شما را به عنصر شاخص محله و منطقه تبدیل می کنند.
در بسیاری از مواقع طراحان حرفه ای در بوتیک های بزرگ و وسیع یک فضای مناسب برای استراحت خریداران تدارک می بینند. همچنین یک بخش از بوتیک را به بازی کودکان اختصاص می دهند. این تکنیک های طراحی علیرغم هزینه زیادی که دارند، معجزه آسا عمل می کنند. طوری که برند تجاری شما را در ذهن مشتری تثبیت کرده و اعتبار خاصی به بوتیک لباس شما می دهند.

نکته پنجم در راه اندازی بوتیک لباس فروشی؛ در طراحی اتاق پرو ماهرانه عمل کنید
بخشی از دکوراسیون داخلی شما به اتاق پرو اختصاص می یابد. اتاقی که در آن مشتری به تست لباس می پردازد. تجربه شخصی شما در پرو لباس چیست؟ اگر دقت کرده باشید زمانی که لباس منتخب خود را در یک فضای وسیع، با تهویه مطبوع و به شکل خصوصی تست می کنیم، احساس راحتی بیشتری داریم. پس تلاش کنید تا یک فضای مناسب و استاندارد را برای پرو در نظر بگیرید. به گونه ای که مشتریان تان دچار احساس کلافگی نشوند.
همچینین از چند آینده قدی برای نمایش بهتر لباس از زوایای مختلف استفاده کنید. اگر فضای کافی در اختیار دارید، این محیط را نیز مانند سایر بخش ها دکور کنید. مطمئن باشید اینکار بوتیک شما را در نظر مشتریان شیک و لاکچری نشان می دهد. مشخصاً شما نیز از عواید این دیدگاه مثبت بهره مند خواهید شد.

نکته ششم در راه اندازی بوتیک لباس فروشی؛ اجناس خاص و با کیفیت تهیه کنید
هر قدر ویترین شما جذاب و دکور آن خاص باشد، تا زمانی که مصحولات خاص و با کیفیت عرضه نکنید، شانسی برای حضور دائم در این بازار پر رقابت نخواهید داشت. پیشنهاد می کنیم پیش از راه اندازی بوتیک لباس فروشی، یک تأمین کننده متعهد و خوش قول پیدا کنید.
اگر امکان استخدام خیاطان حرفه ای را داشته باشید، می توایند محصولات خاص خود را به فروش برسانید. در کنار آن از برندهای معتبر ایرانی و ترک، اجناس مورد نیاز را خریداری کنید. به خاطر داشته باشید در طول تأمین محصول، کیفیت را فدای کمیت نکنید. مهم نیست در مغازه شما چه تعداد شومیز یا بلوز به فروش می رسد. مهم این است که با کیفیت ترین شومیزهای بازار را عرضه کنید. تنها در این صورت است که بوتیک شما اعتبار پیدا می کند.
بیشتر بخوانیم: 6 گام تا راه اندازی فروشگاه کیف و کفشنکته هفتم در راه اندازی بوتیک لباس فروشی؛ در برند سازی حرفه ای عمل کنید
اگر تصمیم دارید تا بوتیک خود را در لیست محبوب ترین بوتیک های لباس فروشی شهر تهران قرار دهید، باید در برندسازی حرفه ای عمل کنید. برندسازی یک پروسه زمان بر است که صبر و حوصله زیادی می طلبد. در صورتی که در فرآیند ساخت برند و توسعه آن ماهرانه عمل کنید، تا بیش از ده سال، موفقیت خود را تضمین کرده اید.
ساخت برند با انتخاب یک نام تجاری خوب در اولین گام از راه اندازی بوتیک لباس فروشی آغاز شده و با تبلیغات گسترده ادامه می یابد. جالب است بدانید که پروسه برندسازی هیچگاه متوقف نمی شود. بلکه با گذر زمان خود را با تکنولوژی های نوین وفق می دهد. برای برندسازی بوتیک خود حتماً یک نام تجاری جذاب انتخاب کنید و آن را در دکوراسیون مغازه و تابلو ورودی به کار بگیرید. طراحی یک لوگو جذاب نیز در این امر کمک کننده خواهد بود.

نکته هشتم در راه اندازی بوتیک لباس فروشی؛ از معجزه تبلیغات غافل نمانید
موفقیت در راه اندازی یک بوتیک پرفروش، به راه اندازی یک شبکه تبلیغاتی گسترده گره خورده است. در صورتی که نتوانید کسب و کار خود را به خوبی تبلیغ کرده و در معرض دید همگان قرار دهید، شانسی برای جذب مشتری نخواهید داشت. یک تبلیغات موثر و گسترده می توان آینده کسب و کار شما را متحول کنید.
می توانید برای تبلیغ بوتیک لباس فروشی یک اکانت در پلتفرم هایی همچون اینستاگرام یا تلگرام راه اندازی کنید. در کنار این یک وبسایت اینرتنتی راه اندازی کنید تا مشتریان شما بتوانند در بستر امن گوگل به خرید بپردازند. تبلیغات فیزیکی همچون نصب بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر نیز می تواند به کمک شما بیاید. پیشنهاد می کنیم در بازه های زمانی مختلف از روش های تبلیغاتی مختلف استفاده کنید تا موثرترین ابزار تبلیغاتی را بشناسید.
بیشتر بخوانیم : 6 نکته که باید برای انتخاب بهترین نقاط پاساژ برای خرید مغازه بدانیم
نکته نهم در راه اندازی بوتیک لباس فروشی؛ اصول مشتری مداری را یاد بگیرید
حتماً برای شما هم پیش آمده که بی هدف وارد یک مغازه می شوید و با چند کیسه خرید از آن خارج می شوید. چه چیز شما را برای خرید از بوتیک لباس فروشی مشتاق می سازد؟ مهارت جذب مشتری و رعایت اصول مشتری مداری در پرسنل بوتیک!
آن ها استایل شخصی شما را آنالیز می کنند و تلاش می کنند تا بهترین و مناسب ترین محصولات را برای پرو در اختیارتان بگذارند. ناخودآگاه تحت تأثیر زبان چرب و نرم فروشنده قرار می گیرید و بدون اینکه احساس نیاز کنید، هر آنچه که در اتاق پرو تست کرده اید، خریداری می کنید.
این رمز موفقیت بوتیک های معروف تهران است. شما نیز می توانید از این فرمول جادویی برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنید. به شرط آنکه در استخدام پرسنل بوتیک ماهرانه عمل کرده و خوش صحبت ترین و پویاترین فروشندگان را بدون در نظر داشتن میزان حقوق درخواستی، استخدام کنید.

نکته دهم؛ جشنواره و حراجی راه بیندازید
می توانید در فصول مختلف سال، چند جشنواره فروش راه بیندازید و بدین شکل مورد توجه مخاطبین خود قرار بگیرید. برای حراجی های آخر فصل تبلیغات گسترده انجام دهید تا از نقاط مختلف تهران، مشتری های جدید به دست آورید. این روش تبلیغاتی یکی از بهترین و موثرترین تکنیک ها برای عرض اندام در بازار پر رقابت فروش لباس است.
سخن پایانی؛
راه اندازی بوتیک لباس فروشی بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است. شاید تصور کنید این بازار اشباع شده، اما کافیست تا سری به بوتیک های معروف تهران بزنید. متوجه می شوید که این بازار هنوز هم جایی برای فروشندگان خلاق و نوآور دارد. شما می توانید یک بوتیک خفن و نام آشنا احداث کنید. به شرط آنکه اصول انجام اینکار را بلد باشید. به خاطر داشته باشید موفقیت در راه اندازی بوتیک لباس به اجاره یک مغازه در لوکیشن خوب خلاصه نمی شود. بلکه ده ها پارامتر موثر دیگر را نیز در بر می گیرد. بامکوک (بانک اطلاعات محل کسب و کار) تلاش کرد تا در این مطلب شما را با تکنیک های موثر در راه اندازی بوتیک لباس آشنا کند. امیدواریم مطلب ارائه شده برای شما مفید بوده باشد.