بامکوک مگ
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
راهنما انتخاب نام برند

راهنمای کامل انتخاب نام برند

انتخاب نام برند برای کسب و کارهای مختلف، یکی از اصلی ترین دغدغه ها و چالش های مهم برای صاحبین مشاغل است. اگر شما هم

محتوای جدول

انتخاب نام برند برای کسب و کارهای مختلف، یکی از اصلی ترین دغدغه ها و چالش های مهم برای صاحبین مشاغل است. اگر شما هم می خواهید تحت عنوان یک برند، کسب و کار تازه ای راه بیاندازید و یا نام شرکت خود را عوض کنید با ما در این مطلب از مجله اینترنتی بامکوک همراه شوید. قصد داریم مهمترین نکات و قوانین و راهنما انتخاب نام برند را به شما ارائه دهیم.

در گذشته این فرآیند کمی ساده تر بود. هم دامنه اسم های انتخابی محدود بود و هم اسم های مشابه آنقدر فراگیر نبود. بنابراین افراد می‌توانستند به راحتی برای کسب و کار خود نام مناسبی انتخاب کنند. اما امروزه با توسعه دیجیتال مارکتینگ، اشباع اسم های مشابه و افزایش امکان انتخاب بی‌شمار اسم، گزینش نام برند به  مقوله ای کاملا تخصصی تبدیل شده است.

مهمترین ویژگی های نام برند

بی شک یکی از اهداف اصلی انتخاب نام برند، افزایش اعتبار و ارتقاء سطح جایگاه کسب و کار شما در میان افراد جامعه است. نام برند تاثیر چشمگیری در موفقیت شغلی شما خواهد داشت و لازم است که نسبت به انتخاب آن دقت لازم را داشته باشید. در غیر اینصورت نامی که انتخاب می کنید نمی تواند رضایت شما را از سطح محبوبیت و مقبولیت در نزد مخاطبانتان تامین کند.

شاید مدتی بعد تصمیم بگیرید که اسم برند تان را تغییر دهید اما باز هم باید متحمل هزینه‌های زیادی شوید و دوباره باید همه چیز را از صفر شروع کنید. بنابراین در همان ابتدای کار نسبت به انتخاب برند حساسیت و دقت لازم را به خرج دهید. انتخاب نام برند باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • ساده و در عین حال جذاب باشد.
  • اسم های ساده و خلاقانه گیرایی زیادی دارند و در فرایندهای تبلیغات و بازاریابی بسیار چشمگیر هستند.
  • بتوان آن را به راحتی نوشت و خوانش آسانی داشته باشد.

یکی دیگر از مهم ترین نکته ها برای انتخاب نام برند نوشتار و گفتار ساده آن است. هر کسی که سواد خواندن دارد باید بتواند به راحتی اسم برند شما را تلفظ کند، آن را بخواند و موقع جستجو تایپ راحتی داشته باشد.

همچنین بهتر است نام انتخابی شما از لحاظ آوایی شیوا باشد و در ذهن مخاطب بماند. برخی کلمات ها از نظر آوایی شباهت های زیادی به یکدیگر دارند ولی متفاوت نوشته می شود.( مانند رازی و راضی) سعی کنید از این کلمات برای برند خود استفاده نکنید.

متناسب با زمینه کسب و کار شما باشد.

اگر شما کسب و کار خود را به خوبی بشناسید و حوزه کاری تان را تحلیل و بررسی کنید به خوبی می توانید نام برند مناسبی برای آن انتخاب کنید. مطمئنا اگر نام برند با هویت کسب و کار شما سازگاری لازم را داشته باشد در تبلیغات نیز تاثیر بیشتری بر روی مخاطبان خواهید گذاشت.

به عنوان مثال اسم برند RedBull  به معنای گاو قرمز مرتبط با نوعی انرژی است که قدرت را از نظر ذهنی در نگاه مخاطب تداعی می کند.

بتوان به راحتی لوگو متناسب با آن را طراحی کرد.

بتوان به راحتی لوگو متناسب با آن را طراحی کرد.

همه شما لوگوی آدیداس را می شناسید و احتمالا ارتباطی قوی و معناداری با آن برقرار کرده‌اید. مطمئناً با مشاهده لوگوی این برند ناخودآگاه نام آن در ذهن شما تداعی می‌شود. پس نامی که شما برای برند خود انتخاب می کنید نیز باید دارای چنین تاثیری در مخاطب باشد. یعنی قابلیت طراحی لوگوی مناسب و حرفه‌ای داشته باشد. به طوری که مخاطب با دیدن لوگو نام برند و کسب و کار شما را به خاطر بیاورد.

کوتاه و مختصر باشد.

شاید شما هم در اطراف خود، نزدیکان یا دوستان و آشنایانی داشته باشید که عادت دارند نام دیگران را به صورت کوتاه و مخفف صدا می زنند. علت این رفتار تمایل افراد به استفاده از نام های راحت و کوتاه می باشد. برای انتخاب نام برند نیز شما باید همین مسیر را در پیش بگیرید. اگر می خواهید مخاطبان با شما احساس نزدیکی و صمیمیت داشته باشند و به کسب و کار شما اعتماد کنند نام کوتاه و جذابی برای کسب و کارتان انتخاب کنید. در این صورت بدون این که وقت و هزینه زیادی صرف کنید نام برند شما در جامعه هدف، جایگاه خود را پیدا می کند.

بیشتر بخوانید : موثرترین روشها برای محافظت از برند در فضای اینترنت

در فضاهای مختلف کاربردی باشد

امروز بیشتر کسب و کار ها علاوه بر فضای فیزیکی و حضور در بازارهای سنتی دارای فروشگاه های آنلاین نیز هستند. بنابراین نام برندی که انتخاب می کنید باید هم در فضای آنلاین و هم فضای واقعی به چشم مخاطبان بیاید. برخی نام ها فقط در دنیای واقعی کاربرد دارند و برخی نام ها نیز برای فضای مجازی مناسب تر است. شما باید هر دو ویژگی را برای انتخاب نام برند خود در نظر داشته باشید

منحصر به فرد باشد و قبل از شما کسی از آن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی استفاده نکرده باشد.

دقت کنید برای نامی که انتخاب می‌کنید دامنه وب سایت و فضای خالی وجود داشته باشد. تکراری نباشد و اکانت خاصی در شبکه های مختلف اجتماعی از آن استفاده نکرده باشد. بعد از انتخاب نام می توانید آن را در اکانت تمام پلتفرم های مجازی از جمله تلگرام، اینستاگرام، توییتر فیس بوک و غیره ثبت کنید. در این صورت هم مخاطبین شما را به راحتی پیدا می‌کنند و هم افرادی که شما را نمی‌شناسند با مشاهده نام شما در فضاهای تبلیغاتی به راحتی شما را جستجو و مستقیماً به پیج رسمی، وب سایت یا کانال شما دسترسی پیدا خواهند کرد.

راهنما انتخاب نام برند : مراحل انتخاب اسم برند

مراحل انتخاب نام برند

تا اینجای مطلب شما را با مهمترین ویژگی هایی که هنگام انتخاب نام برند باید مد نظر قرار دهید آشنا کردیم. در ادامه مطلب الزامات و مراحلی به شما پیشنهاد می کنیم که می توانید بر اساس آن اسم برند خود را به شیوه ای ساده تر و اصولی تر انتخاب کنید. پس همچنان با ما همراه شوید.

 مرحله اول از راهنما انتخاب نام برند : تعریف زیربنایی از هویت برند

قبل از آن که برای نام برند اقدامی کنید دقیقا مشخص نمایید که چه آینده ای را برای برند خود در سر دارید؛ شرکت شما بر اساس چه ارزش هایی شکل گرفته است و چه مسیری را می خواهد طی کند؟ پاسخ به این سوالات باعث می شود هویت برند تان را بهتر بشناسید و در نهایت نامی را برای برند خود انتخاب کنید که شما را به آرمان ها و تحقق چشم اندازهای شغلی تان نزدیک‌تر کند.

 مرحله دوم از راهنما انتخاب نام برند : از ایده دوستان یا شرکای تجاری خود کمک بگیرید.

سعی کنید در جلسه ای تعدادی از دوستان، کارمندان و یا شرکای تجاری خود را دعوت کنید و از آن ها بخواهید که با توجه به ماهیت شرکت و زمینه کسب و کارتان پیشنهادی خود را برای نام برند ارائه دهند. ممکن است در این جلسه پیشنهاد نام برند شما از اسم اشخاص( مانند نیکولا تسلا)، اسم های توصیفی (مانند تراکتورسازی)، اسم های ساختگی (مانند چی توز)، اسم مکان ها مانند (آب معدنی دماوند)، اسم استعاره خواننده (مانند شکلات مرداس) اسم اختصاری (مانند شرکت محک)، اسامی مرکب (مانند شکوه پارس) و غیره انتخاب شود.

مرحله سوم از راهنما انتخاب نام برند : تجزیه و تحلیل پیشنهادات نام برند

در این مرحله باید تمامی پیشنهاد ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. ممکن است برخی از اسم ها به نظر شما جالب باشد اما از قبل، توسط شرکت‌های دیگر استفاده شده باشد. بنابراین تمام این موارد را از لیست خود حذف کنید. نهایتاً پیشنهادهای مختلف نام شرکت را دسته بندی کنید و با تجزیه و تحلیل و همفکری بهترین تصمیم را برای انتخاب نام برند خود اتخاذ کنید.

بیشتر بخوانید : 6 قدم تا راه اندازی کسب و کار تولیدی

مرحله چهارم از راهنما انتخاب نام برند : استفاده از ابزارهای نظرسنجی

در این مرحله می توانید نام های برند منتخب را با استفاده از ابزارهای مختلف نظرسنجی مورد بررسی و تست اولیه قرار دهید. مثلا می توانید به مشتریان خود به صورت گروهی ایمیل ارسال کنید و نظر آنان را درباره اسم برند بپرسید. یا اگر دسترسی به مشتری ندارید و می خواهید حرفه‌ای تر کار کنید باید کمی هزینه کنید و اسم موردنظرتان را در صفحات فرود یا موکاپ طراحی کنید.

در این صورت می‌توانید پیش نمایش نام برند خود را در قالب فایل های آماده گرافیکی مانند لوگو، صفحه فرود، کارت ویزیت، بسته بندی محصولات و غیره قبل از اجرایی شدن آن مشاهده کنید. مطمئناً این موضوع دید بهتری نسبت به اسم های کاندید شده به شما خواهد داد.

برای انجام این روش می بایست صفحات فرود یکسانی برای هر نام طراحی کنید و تولید محتوای آن را انجام دهید. البته با این تفاوت که فقط نام برند در هر صفحه تغییر کند. در ادامه به وسیله ابزاری مانند گوگل ادورز صفحات را در فضای وب بصورت هدفمند تبلیغ کنید. باید بررسی کنید که مخاطبان شما با کدام نام ارتباط بهتری برقرار کرده اند. نهایتا می توانید صفحه ای که نرخ بهتری دارد را انتخاب کنید و آن نام را برای برند خود برگزینید.

ثبت قانونی برند

 مرحله آخر؛ مراحل قانونی ثبت برند

بعد از این که اسم برند خود را انتخاب کردید وقت آن است که با رفتن به سایت مرکز مالکیت فکری، اظهارنامه های مربوطه را بر اساس خدمات یا سرویسی که ارائه می دهید تکمیل و مدارک مورد نیاز را ارسال کنید. البته در این مرحله نیاز به ارائه لوگو ندارید اما باید برای طراحی آن به فکر چاره و یا مراجعه به یک طراح حرفه ای باشید.

همزمان می توانید دامنه اینترنتی و آیدی شبکه های اجتماعی خود را برای حفاظت از برندتان راه اندازی کنید.

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که اسم برند شما قبلاً توسط شرکت دیگری استفاده نشده باشد یا وضعیت اسامی مشابه آن چگونه است سری به سایت جستجوی علائم تجاری بزنید. فراموش نکنید نام برند شما حتماً ریشه فارسی داشته باشد و کلمه معنی داری باشد. ملاک قضاوت در این باره لغت نامه دهخدا می باشد. همچنین برای انتخاب اسم با ریشه خارجی ( انگلیسی آذری و غیره) باید نسبت به اخذ کارت عضویت اتاق بازرگانی یا کارت بازرگانی اقدام کنید.

سخن پایانی

شما در این مطلب از مجله اینترنتی بامکوک (بانک اطلاعات محل کسب و کار) با موضوع «راهنمای کامل انتخاب نام برند» همراه ما بودید. دقت داشته باشید که اسم برند حداکثر تا ۱۰ سال در مالکیت انحصاری شماست و بعد از آن لازم است که نسبت به تمدید آن اقدامات لازم را انجام دهید. در غیر این صورت اعتبار شما به پایان می رسد و فرد دیگری می تواند نام برند شما را برای کسب و کار خود انتخاب کند. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *

مطالب مرتبط

اشتراک‌گذاری