
ایده راه اندازی مغازه پارچه فروشی، اگرچه تازه نیست، اما هنوز هم هوشمندانه است. این بازار سودده هنوز هم جایی برای فروشگاه های خلاق و نوآور دارد. فروشگاه هایی که به شکل هوشمندانه و با یک بیزینس پلان جامع راه اندازی شده اند. اگر به خرید و فروش پارچه علاقه مندید و دوست دارید سهمی از این بازار داشته باشید، در ادامه این مطلب از بامکوک (بانک اطلاعات محل کسب و کار) ما را همراهی کنید. ما شما را با چند ایده جذاب برای راه اندازی یک فروشگاه پارچه فروشی موفق، آشنا می کنیم.

چند ایده جذاب برای راه اندازی مغازه پارچه فروشی
مشاغل زیادی وجود دارند که سرمایه گذاری در آن ها، به احتمال زیاد موفقیت آمیز است. پارچه فروشی دقیقاً جزو همین مشاغل است. اگر دقت کرده باشید، پارچه فروش ها جزو قشر مرفه جامعه به شمار می آیند. چرا که کسب و کار آن ها بسیار سود آور است. با ورود به این صنف، شما نیز شانس داشتن یک کسب و کار سودده را به دست می آورید. اما به خاطر داشته باشید ورود به این بازار مساوی است با ورود به یک بازار رقابتی بزرگ. در صورتی که با فوت و فن راه اندازی و مدیریت یک فروشگاه پارچه فروشی موفق آشنا نباشید، خیلی زود از دور رقابت خارج می شوید.
برای اینکه بتوانید در رقابت با سایر پارچه فروشی ها موفق عمل کنید، باید قوه خلاقیت خود را به کار بگیرید. طوری که به جای به کارگیری ایده های تکراری و روتین، سراغ ایده های خلاقانه و جدید بروید. ایده هایی جذاب که در نهایت منجر به افزایش فروش شما شوند. برای سهولت در انجام اینکار، ما چند ایده جذاب و بکر را در اختیارتان می گذاریم.
1. انتخاب لوکیشن مناسب اولین قدم برای راه اندازی مغازه پارچه فروشی
یک لوکیشن خوب و پرتردد می تواند برگ برنده شما در راه اندازی یک کسب و کار پر سود باشد. اگرچه اجاره مغازه در بورس پارچه فروشی ها ریسک سرمایه گذاری را کم می کند، اما به جرات می توان گفت انتخاب یک لوکیشن خوب در مجاورت مراکز تجاری و محله های اعیان نشین تهران، به مراتب پر سودتر است. البته به شرط آنکه پارامترهای موثر بر فروش پارچه را نیز بشناسید و رعایت کنید.
اگر بودجه کافی در اختیار دارید یک مغازه بزرگ و دنج در یکی از محله های پرتردد تهران انتخاب کنید و تنوع قابل توجهی از پارچه های با کیفیت را به آن اضافه کنید. مطمئن باشید هر آنچه که در این مسیر خرج می کنید، خیلی زود به جیبتان باز می گردد. چرا که بازار فروش پارچه همواره داغ است.
بیشتر بخوانید : راه اندازی بهترین مبل فروشی با 6 تکنیک ساده2. رقبا را آنالیز کنید
برای اینکه در عرضه رقابت کم نیاورید، باید در فواصل زمانی مشخص، عملکرد رقیبانتان را آنالیز کنید. ببینید آن ها از کدام یک از ابزارهای تبلیغاتی برای جذب مشتری استفاده می کنند؟ تأمین کننده آن ها کیست و اجناس پرطرفدار آن ها شامل کدام پارچه ها می شود. انجام اینکار کمک می کند تا از تجارب مثبت آن ها استفاده کنید و خطای فروشگاه های بزرگ را تکرار نکنید. برای افرادی که در مسیر راه اندازی مغازه پارچه فروشی هستند، بررسی و آنالیز رقبا مسیر توسعه و پیشرفت را هموارتر می سازد.

3. اجناس خاص و متفاوت عرضه کنید
اگر در مغازه خود اجناسی که در سایر فروشگاه ها موجود است را عرضه کنید، شانس چندانی برای فروش بالا نخواهید داشت. در این حالت مجبورید در ابتدای کار سود خود را به حداقل ممکن برسانید تا بتوانید در این بازار پر رقابت خودی نشان دهید. اما در صورتی که اجناس خاص و متفاوت عرضه کنید، هیچ کس حریف شما نخواهد بود.
می توانید از کشورهای مجاور همچون ترکیه، پارچه های با کیفیت وارد کنید. همچنین می توانید از بورس پارچه در جنوب کشور، بهترین و جذاب ترین پارچه ها را تهیه کنید. در کنار این یک تأمین کننده خوش قول و منصف پیدا کنید تا از این طریق خیال خود را از بابت کامل بودن پارچه های مغازه راحت کنید.
پیشنهاد می کنیم اگر فضای کافی در اختیار دارید، به جای تمرکز بر روی یک پارچه خاص، چندین مدل پارچه را به ویترین مغازه خود اضافه کنید. برای مثال اگر در حوزه پارچه مجلسی فعالیت می کنید، تنوع قابل توجهی از این پارچه ها را گرد هم آورید تا تمام سلایق را پوشش دهید. اما به هیچ وجه پیشنهاد نمی کنیم که پارچه های مجلسی را در کنار پارچه لحاف و تشک به فروش برسانید. این شکل از تنوع نه تنها مفید و موثر نیست، بلکه بسیار مخرب است.
4. حراجی برگزار کنید
اگر تصمیم دارید تا خیلی سریع مسیر راه اندازی مغازه پارچه فروشی را طی کنید و در بازار فروش پارچه شناخته شوید، در مناسبت های مختلف، جشنواره فروش ویژه برگزار کنید. همچنین می توانید یکی از روزهای هفته را به عنوان روز تخفیف معرفی کنید و در این روز پذیرای مشتری از سرتاسر تهران باشید. برای اینکه در فروش پارچه متضرر نشوید، یک کالکشن از پارچه هایی که ته انبار مانده و یا مقدار کمی از آن ها باقی مانده تهیه کنید و در یک روز از هفته آن ها را با تخفیف ویژه به فروش برسانید. هیچ ضرورتی ندارید که تخفیف شما شامل کلیه محصولات شود.

5. ساختن یک ویترین جذاب برای راه اندازی مغازه پارچه فروشی
اگر به دنبال ساخت یک برند خاص هستید، باید ویترین خود را به یک ابزار تبلیغاتی مفید تبدیل کنید. طوری که حتی عابرین و مخاطبینی که قصد خرید پارچه را ندارند، برای دقایقی روبروی ویترین شما قرار بگیرند. انجام اینکار کمک می کند تا برند تجاری، محصول و شکل کلی مغازه در ذهن مخاطب تثبیت شود. طولی نمی کشد که فروشگاه شما به عنصر شاخص محله تبدیل می شود.
برای ساخت ویترین نباید سراغ دکورهای شلوغ و درهم بروید. کافیست بهترین اجناس خود را به شکل متفاوت داخل ویترین جای دهید. این بهترین روش برای ایجاد یک دکور جذاب در ورودی مغازه است. بهتر است پیش ار راه اندازی مغازه پارچه فروشی و افتتاح آن، در بخش فوقانی ویترین یک تابلو تبلیغاتی جذاب برای نمایش برند تجاری خود قرار دهید. مشخصاً هر قدر طراحی این تابلو جذاب تر باشد، موفقیت در جذب مشتری تضمین شده تر خواهد بود.
بر روی تابلو مغازه نام برند خود را در همراهی با یک لوگو و نشان جذاب به کار بگیرید. در این حالت سواره ها نیز می توانند از فواصل دور متوجه کسب و کار شما شوند. این یکی از بهترین تکنیک ها برای بازاریابی از راه دور است.
بیشتر بخوانید : راه اندازی فروشگاه فرش فروشی در 7 مرحله6. به دکوراسیون مغازه اهمیت دهید
در راه اندازی مغازه پارچه فروشی باید به دکوراسیون مغازه اهمیت دهید. تا به حال فکر کرده اید که چند درصد از مشتریان شما به شکل اورژانسی به خرید پارچه احتیاج دارند؟ مشخصاً درصد کمی از آنان. بسیاری از مشتریان شما برحسب نیاز سراغ خرید پارچه نمی آیند. آن ها تنها برای بازدید از مغازه وارد آن می شوند. در صورتی که دکوراسیون مغازه شیک و مجلل باشد، مشتریان مغازه زمان بیشتری را در فروشگاه شما می گذرانند. در این فرصت می توانید با مهارت کلامی خود در بازدیدکنندگان احساس نیاز ایجاد کنید.
زمان زیادی نمی برد. متوجه می شوید که بازدیدکنندگان مغازه به مشتری های دائمی شما تبدیل می شوند و این معجزه دکوراسیون است که توانسته برای مدتی هرچند کوتاه مشتری را در مغازه حفظ کند. بهتر است پیش از راه اندازی مغازه پارچه فروشی، از یک دیزاینر حرفه ای برای خلق یک دکور خاص و متفاوت کمک بگیرد. طراحان مجرب می توانند با کمترین هزینه یک دکوراسیون مجلل و با شکوه خلق کنند.

7. تکنیک های بازاریابی را بشناسید
در عصر حاضر، خریداران اعتبار مغازه شما را با تبلیغاتی که انجام می دهید، می سنجند. هر قدر فروشگاه شما تبلیغات گسترده تری داشته باشد و شناخته شده تر باشد، شانس بیشتری برای فروش خواهد داشت. تکنیک های مختلفی برای بازاریابی فروش پارچه وجود دارد.
شما باید روش های مختلف تبلیغات را تست کنید. این آزمون و خطا اگرچه کمی زمانبر است، اما معجزه آسا عمل می کند. در کنار به کارگیری روش های تبلیغاتی مختلف، یک وبسایت اینترنتی نیز راه اندازی کنید. اضافه کردن امکان خرید اینترنتی مزایای بسیاری در بردارد.
با اینکار می توانید علاوه بر شهر تهران، در سایر شهرستان ها نیز مشتریان مخصوص خود را داشته باشید. همچنین اعتبار زیادی در بازار آنلاین به دست آورید. راه اندازی یک اکانت تجاری در پلتفرم اینستاگرام نیز کمک کننده خواهد بود. با تولید محتوای ارزشمند و متفاوت، نام فروشگاه شما در معرض دید هزاران مشتری واقعی قرار می گیرد.

8. با مشتریان خود تعامل کنید
مشتری های یک مغازه پارچه فروشی، مصرف کنندگان واقعی، خیاطان حرفه ای و آماتور و همچنین مزون داران هستند. در صورتی که بتوانید با مشتری های خود به خوبی تعامل کنید، متوجه نوع فعالیت آن ها می شوید. بهتر است با خیاطان حرفه ای و مزون داران ارتباطی سازنده ایجاد کنید. آن ها می توانند به مشتری دائمی شما تبدیل شده و جان تازه ای به کسب و کار شما دهند. شاید مجبور باشید در اولین گام های راه اندازی مغازه پارچه فروشی، به خیاطان و مزون داران تخفیف های استثنایی دهید. اما مطمئن باشید این سخاوت شما، بی جواب نمی ماند.
بیشتر بخوانید: ایده هایی جذاب برای راه اندازی فروشگاه عطر و ادکلنسخن پایانی؛
در این مطلب از بامکوک (بانک اطلاعات محل کسب و کار) تلاش کردیم تا شما را با اصول راه اندازی مغازه پارچه فروشی آشنا کنیم. همچنین فوت و فن های موفقیت در این بازار رقابتی را آموزش دهیم. همانطور که متوجه شدید، راه اندازی یک مغازه موفق نیاز به رعایت ده ها پارامتر مختلف دارد. نادیده گرفتن هر یک از این نکته ها می تواند مسیر موفقیت را سخت و پیچیده سازد. بهتر است با صبر و حوصله بیشتری، برای توسعه کسب و کارتان وقت بگذارید. مطمئن باشید در آینده نزدیک، نام تجاری شما نیز به لیست محبوب ترین پارچه فروشی های شهر تهران، اضافه می شود.
یک دیدگاه
خوب بود