با توجه به گسترش فروشگاه های آنلاین، جذب مشتری و افزایش فروش در بستر اینترنت یکی از دغدغههای افرادی است که در حوزه اینترنت و تجارت الکترونیک فعالیت می کنند. با ما در این مطلب از مجله سایت بامکوک همراه شوید تا درباره تکنیک های افزایش فروش آنلاین اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.
فروش آنلاین چیست؟
به فرآیند فروش محصول یا خدمات در بستر اینترنت یا شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و غیره، فروش آنلاین اطلاق می شود. در دنیای امروزی با توجه به توسعه تکنولوژی فروشگاه های آنلاین بسیار گسترش پیدا کرده است. تقریبا می توان گفت نیمی از مردم خرید های خود را به صورت اینترنتی انجام می دهند. بنابراین با توسعه و گسترش فروشگاه های آنلاین صاحبین کسب و کارها باید ورود به فضای تجارت اینترنتی را جدی بگیرند و برای ایجاد یا توسعه فروش آنلاین خود، برنامههای مدونی در پیش بگیرند. در ادامه مطلب 15 تکنیک کاربردی و کم هزینه را برای افزایش فروش آنلاین معرفی می کنیم.
تکنیک 1 از تکنیک های افزایش فروش آنلاین – شناسایی پرسونای مخاطبان
یکی از استراتژی های اولیه در فروش آنلاین، شناخت پرسونای مخاطب می باشد. شناسایی مخاطبان و درک نیاز آن ها به طرز باورنکردنی مشتریان شما را افزایش می دهد. برای این کار تحقیقات خود را شروع کنید و به پرسش هایی از این قبیل پاسخ های دقیق و صریحی ارائه دهید:
چه کسانی قرار است از شما خرید کنند؟ مخاطبان شما چه ویژگی و سلایقی دارند؟ جنسیت آنها چیست؟ در چه بازه سنی قرار دارند؟ بهترین راه دسترسی به مخاطبان شما کدام است؟ یک کاربر چرا باید محصول و خدمات شما را برای خرید انتخاب کند؟ سرویس های شما چگونه به حل مشکلات مخاطبان کمک می کند؟ و…
پاسخ به این گونه سوالات به شما کمک میکند مخاطبان خود را بهتر بشناسید. در نتیجه خدمات و محصولاتی که ارائه می دهید مطابق با سلیقه و نیاز آنان باشد.
تکنیک 2 از تکنیک های افزایش فروش آنلاین – استفاده از ابزارهای هوشمند تبلیغاتی
گوگل یک ابزار کارآمد برای تبلیغات کلیکی به کمک سیستم هایی مانند ادورز می باشد. استفاده موثر از این روش ها تاثیر چشمگیری در میزان بازدید و رتبه وب سایت فروشگاهی شما دارد. هرچه فضای بیشتری در نتایج موتورهای جستجو به تبلیغ خدمات و محصولات خود اختصاص دهید فروش بالاتری خواهید داشت. همچنین به کمک این ابزار می توانید لینک محصولات و خدمات خود را در سایت های معتبر و پربازدید به نمایش بگذارید و بخش زیادی از بازار هدف کسب و کار خود را به به دست بیاورید.
سئو سایت یکی دیگر از گزینه هایی است که مشتری را در صفحه شما نگه می دارد و به شما کمک می کند که در رتبه های برتر جستجوی کاربران قرار بگیرید.
تکنیک 3 از تکنیک های افزایش فروش آنلاین – بازخورد مشتریان را جدی بگیرید.
توجه به نظرات انتقادات و پیشنهادات و در کل بازخوردهای مشتریان یکی از مهمترین عوامل در افزایش فروش آنلاین است. در حال حاضر مشتری مداری و توجه به نیازها و سلایق مشتریان جزو مهمترین پارامتر ها در تجارت الکترونیک به شمار میرود. موضوعی که شاید تا سالهای گذشته چندان توجهی به آن نمی شد. در حال حاضر شما می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن با میلیونها کاربر از طریق اینترنت و در بستر شبکه های اجتماعی از سرتاسر دنیا ارتباط برقرار کنید. بنابراین اگر بتوانید رضایت مشتریان را جلب کنید گام مهمی در مسیر افزایش محبوبیت برند و کسب و کار خود در سطوح مختلف برداشته اید.
هر کاربر که از کیفیت خدمات و محصولات شما راضی باشد خود یک مبلغ برای بازاریابی و عامل فروش بیشتر شما در فضای اینترنت است. بنابراین یکی از راهکارهای افزایش فروش آنلاین به اشتراک گذاری سطح رضایتمندی مشتریان از نوع سرویس دهی و خدمات شما می باشد. این تکنیک در حال حاضر جز کلیدی ترین رمز و راز های موفقیت بسیاری از سایت های بزرگ و معتبر اینترنتی می باشد.
بیشتر بخوانید : آشنایی با شرکت های دانش بنیان
تکنیک 4 از تکنیک های افزایش فروش آنلاین – دسته بندی محصولات یا خدمات
تکنیک بعدی از تکنیک های افزایش فروش آنلاین دسته بندی محصولات یا خدمات است. کاربران ترجیح می دهند وقتی وارد سایت شما می شوند به سرعت محصول یا خدمات مورد نظر خود را پیدا کنند. این امر از طریق دسته بندی اصولی کالاها امکان پذیر است. اگر کاربر احساس کند که زمان و وقتش در سایت شما هدر می رود بی درنگ سایت را می بندد و از محیط کسب و کار شما خارج می شود. بنابراین سعی کنید با دسته بندی دقیق و اصولی محصولات در منوی اصلی سایت، وقت کاربران را نگیرید و مسیر آنان را برای رفع نیازهایشان هموار کنید.
تکنیک 5 از تکنیک های افزایش فروش آنلاین – نمایش نشان های اعتماد
اگر فروشگاه آنلاین شما دارای نماد الکترونیکی یا E.namad است حتما بخشی از سایت خود را برای به نمایش گذاشتن آن اختصاص دهید. کاربران با دیدن نمادهای الکترونیکی و نشان های اعتماد تجارت الکترونیک، نسبت به خدمات و کالای شما احساس اطمینان خاطر پیدا میکنند و از اعتبار و اعتماد شرکت شما مطمئن می شوند.
اگر خدمات یا محصولاتی به شرکت های بزرگ با برندهای معتبر عرضه کردهاید در قسمتی از صفحه اصلی وب سایت خود آن را قرار دهید. با این کار توجه کاربران به پشتوانه اعتماد شرکت های بزرگتر به شما جلب می شود. همچنین میتوانید خلاصهای از خدماتی که برای این شرکتها انجام داده اید را بیان کنید.
تکنیک 6 از تکنیک های افزایش فروش آنلاین – رفتار صادقانه با مخاطبان
تعریف بی جا از محصولات و خدمات باعث میشود کاربران اعتماد کاذبی نسبت به برند شما پیدا کنند. چرا که در دراز مدت نمی توانید نیازهای حوزه کاری خود را متناسب با توصیفی که ارائه داده بودید تامین کنید. در نتیجه دچار ضرر و خسارت های زیادی می شوید. پس همیشه سعی کنید با مخاطبان خود رفتار صادقانه ای داشته باشید.
تکنیک 7 از تکنیک های افزایش فروش آنلاین – از پیشنهادهای شگفت انگیز و محدود استفاده کنید.
در موضوع بازاریابی اینترنتی اصطلاحی وجود دارد که به آن پیشنهاد های اورژانسی میگویند. به وسیله این تکنیک می توان مشتریان را با پیشنهادهای لحظهای نسبت به خرید یا استفاده از سرویس های فروش راغب کرد. به همین منظور می توانید در صفحه اصلی وب سایت خود قسمتی را به پیشنهاد های ویژه و لحظهای از خدمات و سرویسهای ارائه شده اختصاص دهید. در واقع از لحاظ روانشناسی رفتار کاربران، عاملی که باعث ترغیب و تشویق افراد به استفاده از خدمات شما می شود لحظه ای بودن و محدودیت فرصت استفاده از پیشنهادات شما می باشد. برای این منظور میتوانید یک بازه زمانی محدود مشخص کنید یا از تایمر یا شمارش معکوس برای اطلاع از روزهای باقیمانده پیشنهاد شگفت انگیز خود استفاده نمایید.
تکنیک 8 از تکنیک های افزایش فروش آنلاین 8 – امتیاز بدهید؛ از تخفیف تا جایزه و …
یکی دیگر از روش های افزایش فروش آنلاین استفاده از پیشنهاد های فرعی در کنار خرید اصلی مشتریان می باشد. بدین صورت که شما می توانید به کاربران پیشنهاد دهید که در صورت خرید از سایت، امتیازات ویژه ای مانند اشانتیون یا هدیه یا درصدی تخفیف شامل حالشان می شود. پیشنهاد ارسال رایگان کالا یا امکان شرکت در قرعه کشی و غیره از دیگر امتیازاتی است که به افزایش فروش آنلاین کمک میکند. در حال حاضر این تکنیک در فروشگاه های بزرگ ایرانی برای جذب مشتری کاربرد زیادی دارد.
تجربه فعالیت و کسب و کار در فضای اینترنت ثابت کرده است که استفاده از سیستم های تبلیغاتی و پیشنهادات فروش ویژه بازخورد بسیار خوبی بر جای می گذارد.
تکنیک 9 از تکنیک های افزایش فروش آنلاین – پشتیبانی قوی ارائه دهید!
یکی دیگر از ویژگی هایی که در فروشگاه های آنلاین درصد فروش بالایی را به شرکتهای کوچک و بزرگ اختصاص می دهد سیستم پشتیبانی قوی می باشد. در واقع قابلیت هایی مانند امکان بازگشت پول باعث اطمینان مشتریان به خدمات شما می شود. گاهی علت خرید نکردن خیلی از کاربران، عدم اطمینان لازم نسبت به امنیت خریدشان است. شما باید بتوانید در فروشگاه آنلاین خود، زمینه تردید درباره بازگشت پول کاربران را در صورت هرگونه خطا و اشتباه مانند ارسال محصول اشتباهی و غیره برطرف کنید.
هر فرد در جایگاه خریدار سعی می کند از خدماتی استفاده کند که احتمال ریسک آن کمتر باشد. بنابراین با پشتیبانی قوی مانند اطمینان سازی بازگشت پول مشتریان هم میتوانید اعتماد کاربران را به سمت خود جلب کنید و هم فروش بیشتری را تجربه نمایید.
تکنیک 10- کاربر را با کالاهای مشابه سردرگم نکنید!
سعی کنید به جای افزایش محصولات مشابه، تنوع محصولات یا خدمات فروشگاه آنلاین خود را بیشتر کنید. در این صورت احتمال موفقیت فروش محصولات شما افزایش پیدا میکند. فراموش نکنید طیف زیادی از محصولات مشابه نه تنها احساس خوبی به کاربر نمیدهد بلکه در هنگام خرید نوعی حس تردید و دودلی را به جان او می اندازد. در نهایت آنقدر میان انتخاب محصولات مختلف تردید می کند که ترجیح می دهد از فضای آنلاین کسب و کار شما خارج شود.
به هر حال انتخاب کالای مناسب در میان چند محصول محدود، بسیار راحت تر از انتخاب در میان طیف وسیعی از محصولات مشابه می باشد. بنابراین سعی کنید پیشنهادات کمتر ولی با کیفیت تری به مشتریان خود ارائه دهید. تا آنها را دچار سردرگمی نکنید، وقتشان را هدر ندهید و احتمال دستیابی به محصول مورد نظر شان را در کوتاهترین زمان ممکن افزایش دهید.
تکنیک 11- ایجاد تنوع در روش های پرداخت مشتریان
یکی از مهمترین ویژگی های فروشگاه های اینترنتی معتبر روش های پرداخت آسان و متنوع می باشد. خیلی از کاربران ممکن است محصول یا خدمات مورد نیاز خود را در سایت فروشگاه آنلاین شما پیدا کنند اما به دلیل محدودیت در پرداخت نتوانند مشتری شما شوند. بنابراین با گسترش روشهای پرداخت از جمله استفاده از کیف پول مجازی، درگاه بانکی معتبر برای پرداخت آنلاین، انتقال وجه کارت به کارت یا کارت به یا حساب بانکی، پرداخت بین المللی از طریق حساب های اعتباری و حتی پرداخت نقدی در محل و… کاربران زیادی را به مشتریان واقعی فروشگاه آنلاین خود تبدیل کنید.
بیشتر بخوانید : 6 قدم تا راه اندازی کسب و کار تولیدیتکنیک 12- عکس های انحصاری و حرفه ای بگیرید
سعی کنید برای محصولات یا خدماتی که ارائه می دهد از بهترین تصاویر ممکن با درجه شفافیت و کیفیت بالا استفاده کنید. تصویری که بتواند در همان نگاه اول مشتری را به سمت محصول شما جذب کند و تصمیم گیری او را برای خرید در کمترین زمان ممکن محقق کند.
بهتر است برای فروشگاه آنلاین خود از استودیو یا اتاق عکاسی خصوصی استفاده کنید. در اینصورت می توانید بر اساس نیاز کسب و کارتان، عکس های با کیفیتی از محصولات در زوایای مختلف تهیه کنید. هر چند ممکن است عکس های زیادی از محصول شما در سایت های مختلف منتشر شده باشد اما مطمئن باشید عکس انحصاری، اعتماد کاربران بیشتری را به سمت شما جلب می کند. برای این کار از متخصصین و عکاسان حرفه ای صنعتی کمک بگیرید. تا در نهایت خروجی خوب و با کیفیتی داشته باشید. به نحوی که همه نیازهای کاربران شما را از درک کیفیت و کارایی محصول مورد نظر تامین کند.
تکنیک13- حذف صفحات فرود اضافی
یکی از مهمترین صفحات در سایت های فروشگاهی صفحات فرود یا لندینگ پیج می باشد. در طراحی سایت های فروشگاهی استفاده بهینه از این صفحات مزایای زیادی به همراه دارد. اما در صورت کاربرد غیراصولی و اغراق آمیز، صفحات فرود نه تنها شما را به اهداف تان در فروش محصول و خدمات نزدیک نمی کند بلکه تاثیرات مخربی در اعتبار فروشگاه اینترنتی شما ایجاد می کند.
بهترین روش برای جایگزینی و حذف لندینگ پیج های اضافی، نمایش ویژه محصول یا خدمات در کمپین های تبلیغاتی مانند فیسبوک یا ادورز گوگل می باشد. به هر حال شما باید حوصله کاربران را نیز در نظر بگیرید که معمولاً تمایلی برای اسکرول کردن صفحات طولانی فرود ندارند. آن ها ترجیح می دهند در کوتاه ترین زمان ممکن با محصول شما آشنا شوند یا تبلیغات شما را مشاهده کنند.
تکنیک 14- قدرت طراحی سایت در جذب مشتری
اگر در سایت یا شبکه های اجتماعی کسب و کار خود بتوانید طراحی متفاوت و جذابی ارائه دهید تقریباً نیمی از راه موفقیت در فروش آنلاین را طی کرده اید! به هر حال رقابت برای جذب مشتری در فضاهای مجازی بسیار زیاد است. بنابراین مخاطبان به سمتی حرکت می کنند که جذابیت بیشتری از لحاظ بصری برای آنان داشته باشد. در گام اول سعی کنید سایت خود را مطابق با سلیقه کاربران طراحی کنید. اگر هم در سایت و هم شبکه های اجتماعی فعالیت می کنید بهتر است تم و رنگ های یکسانی را برای طراحی در نظر بگیرید. این هماهنگی برای مشتریان بسیار جالب است.
تکنیک 15- بهینه سازی رابط کاربری
بهینه سازی رابط کاربری برای بازدهی و افزایش فروش آنلاین نکته مهمی است. به عنوان مثال سایت شما باید در نسخه موبایل هم به خوبی نمایش داده شود. خیلی از افراد برای خرید آنلاین به دلیل سهولت دسترسی از گوشی تلفن همراه استفاده می کنند.بنابراین همیشه نسخه موبایل را بررسی کنید و از کارکرد درست آن اطمینان حاصل نمایید.
سخن پایانی
شما در این مطلب از مجله سایت بامکوک همراه بودید. امیدواریم با 15 تکنیک ارائه شده در این مطلب فروش آنلاین خود را افزایش دهید و کسب و کارتان را با روش های هوشمندانه و منطقی توسعه دهید. در پایان امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.